Tata Steel Nederland heeft een zogeheten memorandum of understanding (MoU) getekend met Ford in Europa om de autofabrikant Zeremis groen staal te leveren zodra de staalfabriek in IJmuiden overschakelt op de productie van staal op basis van groene waterstof. Dit is duurzamer en schoner is dan de huidige staalproductiemethode. Het veiligstellen van de levering van milieuvriendelijker geproduceerd staal is essentieel om Ford in staat te stellen zijn CO2-neutraliteitsdoelstelling voor 2035 te halen. Door de overeenkomst is Ford de eerste klant die het groene staal wil afnemen.
Omdat Ford zich nu al richt op het gebruik van CO2-arm staal in zijn geheel nieuwe, volledig elektrische, middelgrote cross-over, die in 2023 in Europa in productie zal gaan, zijn Ford en Tata Steel van plan de mogelijkheden te onderzoeken om andere groene staalproducten te gebruiken. Waaronder bijvoorbeeld het recent door Tata Steel geïntroduceerde Zeremis Carbon Lite, staal met een toegekende CO2-reductie van maximaal 100%. De lagere CO2-intensiteit is gebaseerd op CO2-besparingen die Tata Steel Nederland heeft gerealiseerd en is geverifieerd door het onafhankelijke verificatiebureau DNV.
‘Verbeteringen in onze toeleveringsketen zijn essentieel en met het gebruik van CO2-neutraal staal zullen we een belangrijke stap zetten in het verlagen van de CO2-voetafdruk van onze voertuigen’, segt Sue Slaughter van Ford.
Staalsoorten
Meer dan de helft van het gewicht van een gemiddelde auto bestaat uit staal en een auto kan uit tientallen verschillende staalsoorten bestaan. Alle typen variëren in sterkte, gewicht, vervormbaarheid, magnetische eigenschappen en coatingsoorten. Vanuit veiligheids-, milieu- en esthetisch oogpunt is er een constante wens om sterker, lichter en gladder staal te maken. En met de groeiende populariteit van elektrische auto’s veranderen de ontwerpprincipes van auto’s in toenemende mate en dus ook de eisen die een autofabrikant aan staal stelt.