Top 10 meest gezochte skills in de industrie

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

Het aantal banen in de technologische industrie is de afgelopen 5 jaar gestegen naar bijna 1,5 miljoen. Per 1.000 banen staan er meer dan 50 vacatures open; de vacaturegraad is hoog. Er is dus veel vraag naar nieuwe medewerkers, maar zijn die er ook én beschikken ze over de juiste skills?

Twee mannen aan het werk in de industrie, een vanaf een auto, de ander met een laptop in de hand

Intussen verandert het werk in de sector door technologische ontwikkelingen en daarmee ook de benodigde skills om dat werk te blijven uitvoeren. Welke skills zijn belangrijk om klaar te zijn voor de toekomst? Waar ontstaat het grootste ‘gat’ en hoe is daar op in te spelen? 

Uit onderzoek dat is uitgevoerd door SEO, in opdracht van FME blijkt dat de tekorten het grootst zijn op het terrein van ‘soft skills’, zoals samenwerken, aanpassingsvermogen en kwaliteitsgerichtheid. Daarna volgen ‘hard skills’ zoals metaalbewerking, data analyse en computervaardigheden.

Top 10 skills

  1. Samenwerken en collegialiteit (S)
  2. Aanpassingsvermogen (S)
  3. Kwaliteitsgerichtheid (S)
  4. Veiligheidsbewustzijn (S)
  5. Metaalbewerking (H)
  6. Kennis van productmethodieken (H)
  7. Data analyseren en interpreteren (H)
  8. Klantgerichtheid (S)
  9. Verantwoordelijkheid (S)
  10. Computervaardigheden (H)

Aanbevelingen

Uit het onderzoek komen ook aanbevelingen naar voren waarmee bedrijven de skills gap kunnen verminderen en hun kansen op de arbeidsmarkt kunnen vergroten.

  • Stimuleer ontwikkeling van talent
    Met een (strategisch) opleidingsplan kun je de skills gap verkleinen. Creëer een leercultuur en breng het belang van leren onder de aandacht en sluit aan bij de wensen en talenten van je medewerkers. Zet je mensen in hun kracht en laat leidinggevenden dit versterken met positieve coaching zodat het leervermogen van de medewerker wordt bevorderd.
  • Meer aandacht voor soft skills bij het aantrekken van talent 
    Snelheid van (technologische) veranderingen vraagt om wendbare medewerkers. Door bij het  werven van nieuwe medewerkers soft skills zoals samenwerken en aanpassingsvermogen centraal te stellen worden ook andere doelgroepen zoals zij-instromers interessant voor jouw bedrijf.
  • Biedt ruimte en flexibiliteit
    Door ruimte te bieden aan medewerkers in werktijden (hybride werken) en omvang contract (deeltijd/voltijd) boor je een grotere doelgroep aan en bindt je de huidige medewerkers aan de organisatie.
  • Interne kennisuitwisseling
    Interne kennisuitwisseling is belangrijk, bijvoorbeeld via mentoring of een “kenniscarrousel” waar interne disciplines elkaar vertellen over hun werkzaamheden. Informeel leren draagt bij aan onderlinge samenwerking in bijvoorbeeld multidisciplinaire teams.
  • Organiseer het werk anders
    Door functies op te knippen in taken ontstaan er mogelijkheden om het werk op een andere manier in te richten. Zo komen er meer mogelijkheden voor de huidige bezetting en zij-instroom.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *