De Nederlandse economie groeit dit jaar stevig door. Net als in 2016 komt de groei op ruim 2 procent uit. De politieke onzekerheid is toegenomen (de brexit, Europese verkiezingen, protectionisme), maar de voordelen van het economisch herstel in Europa en de zwakkere euro ten opzichte van de dollar wegen vooralsnog zwaarder.
Dit blijkt uit cijfers van de ING. Exporterende bedrijven zoals de groothandelaren en transporteurs schakelen in een hogere versnelling en de orderboeken in de industrie raken voller en voller. De auto-industrie groeit het sterkst, vooral doordat VDL Nedcar vanaf 2017 de Mini Countryman en de BMW X1 produceert. De hogere productie zet veel bedrijven aan tot investeringen in machines, voertuigen en IT. Accountantskantoren krijgen extra vragen over investeringsplannen van snel groeiende klanten.
Voedingsindustrie minder
De voedingsindustrie produceert naar verwachting wel iets minder door druk op de zuivelindustrie. Hier leidt het fosfaatreductieplan tot minder koeien.
Amsterdam en Eindhoven
Regionaal presteren vooral Groot-Amsterdam en de regio Eindhoven goed met dit jaar groeipercentages van ruim 3 procent. Zo profiteert niet alleen Limburg van de aantrekkende auto-industrie, maar ook veel toeleveranciers uit de regio Eindhoven. Voor Groot-Amsterdam zijn internationale handelsbedrijven, de expansie van Schiphol en het groeiende toerisme belangrijke aanjagers. Ook de toenemende vraag naar software services voor data-analyse en digitalisering is een belangrijke groeimotor voor de hoofdstad.
Drukke winkels
Consumenten voeren hun uitgaven op. Dat betekent drukkere winkels en vollere terrassen, maar ook meer werk voor bezorgers. Op de bouwplaats blijft de activiteit toenemen en ook notarissen, uitzendbureaus en accountants maken meer uren dan vorig jaar. De bouw is voor het derde jaar de snelst groeiende sector met in zijn kielzog de zakelijke dienstverlening.
Arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt herstelt dit jaar verder en legt daarmee een solide bodem onder de economische groei. Transporteurs, horecaondernemers en de IT-bedrijven vinden met steeds meer moeite personeel. De consument moet soms wat langer op zijn bestelling wachten. In de transportsector leidt de krapte al tot hogere lonen. Door de grotere behoefte aan nieuw personeel blijft de flexbranche goed presteren met een verwachte urengroei van zes procent dit jaar.
Woningmarkt blijft
De vraag naar woningen blijft op recordniveau en nu het aanbod bijna zo laag is als vóór de crisis stijgen de huizenprijzen ook dit jaar. In Amsterdam zijn de huizenprijzen zo omhoog geschoten dat de verslechterde betaalbaarheid minder ruimte laat voor een verdere prijsstijging.
Klusbedrijven
In andere regio’s is de betaalbaarheid van woningen echter veel beter en is er meer ruimte voor hogere prijzen. Klusbedrijven profiteren van het grote aantal huiseigenaren dat hun nieuwe stulpje wil aanpassen aan de eigen woonwensen. De nieuwbouw neemt toe, maar voor veel projecten blijft het lang wachten op een vergunning. Gemeenten hebben te weinig capaciteit om alle plannen snel te beoordelen.
Meewind uit eigen land
‘De economie draait nu prima. Toch kunnen vooral de bedrijven die zich op de export richten de komende jaren last gaan ondervinden van de Brexit en de protectionistische wind. Nederland is daarvoor zeer gevoelig’, aldus Marieke Blom, hoofdeconoom van ING Nederland. ‘Maar aan de andere kant is er een kans dat een nieuw kabinet de ruime overheidsfinanciën inzet voor lagere belastingen. Dat merken consumenten in 2018 als de onderhandelingen snel verlopen, of 2019 als ze meer tijd in beslag nemen. Die twee zouden elkaar de komende jaren wel eens in evenwicht kunnen houden, zodat de economie nog een paar jaar heel aardig groeit.’