Voordat de automobielindustrie 3D-printen breed gaat inzetten als productietechniek, zijn we wel een aantal jaar verder. Toch speelt 3D-printen wel degelijk al een rol, met name als het gaat om de productie van opspanmiddelen. Het Belgische 3D-printbedrijf Materialise heeft hiervoor een speciale tool ontwikkeld: de SmartCube, die de onder andere freesdelen en veelgebruikte kalibers vervangt. Is dit de gamechanger in de industrie?
Nog los van het elektrisch rijden, zijn er twee zaken die een stempel op de huidige automobielindustrie drukken. Er komen steeds méér modellen en deze volgen elkaar sneller op. Tegelijk zoeken de fabrikanten naar middelen om de productie zo lean als mogelijk te maken. Filip Dehing, business unit manager RapidFit+ bij Materialise, zette tijdens Materialise World Summit onlangs uiteen hoe 3D-printen hierin een rol speelt. Niet de onderdelen worden geprint, wel opspanmiddelen voor de prototype ontwikkeling. ‘De auto-industrie moet sneller nieuwe modellen op de markt brengen en wil goedkoper zijn.’ Daarnaast 3D-print Materialise veel hulpmiddelen voor de assemblage-afdelingen.
Lees verder: ‘We maken wijzigingen snel en goedkoop realiseerbaar’