Jubilerende Van Ommen succesvol met verspanende gereedschappen

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Gereedschappenleverancier Van Ommen viert dit jaar het 65-jarig bestaan. Het familiebedrijf boekt vooral succes met het premiummerk Phantom. Het succes is te danken aan het vasthouden aan de strategie om de Phantom gereedschappen standaard in de beste uitvoering te leveren. En servicegericht te werken. Sinds enkele jaren is er nog een derde sleutelfactor, zegt Jan Gerbrand van Ommen, de tweede generatie in het familiebedrijf. En dat is kennis.

Méér dan 25.000 gereedschappen voor de verspanende industrie levert Van Ommen tegenwoordig uit voorraad. Vanuit het magazijn in Beekbergen, waar Gijs van Ommen het familiebedrijf 65 jaar geleden startte. Naast de Torax spangereedschappen en een aantal private labels, levert Van Ommen vooral het eigen premiummerk Phantom. Dit merk verspanende gereedschappen heeft Van Ommen in het midden van de jaren 90 in de markt gezet en is momenteel voor veel verspaners het absolute voorkeursmerk geworden.

Hoewel Van Ommen in Nederland via de technische groothandel en Pro en Expert dealers levert, is tegenwoordig het internet voor de gereedschappenleverancier van levensbelang. Eindgebruikers kunnen erop vertrouwen dat gereedschappen besteld tot 19:00 uur de dag erna geleverd worden. En dit geldt niet alleen voor Nederland maar voor alle landen waar Van Ommen inmiddels vertegenwoordigd is zoals Frankrijk, Spanje, België, Duitsland en Denemarken. ‘Service zit in ons DNA’, zegt Jan Gerbrand van Ommen. Hij is ervan overtuigd dat je de eindklanten alleen voor je kunt winnen met de combinatie van service én kwaliteitsproducten. De gereedschappenleverancier richt zich met de service zowel op de groothandel c.q. dealer als op de eindgebruiker. Van Ommen neemt de groothandel bijvoorbeeld de volledige logistieke orderafhandeling uit handen. Zelfs als de klant via de webshop bestelt, krijgt hij de gereedschappen geleverd namens de groothandel of dealer waarbij hij inkoopt.

Kwaliteitsdenken

Het kwaliteitsdenken is een van de redenen geweest om het eigen A-merk Phantom te introduceren. Dat geeft de vrijheid om voor elke toepassing het beste gereedschap te kiezen. Jan Gerbrand van Ommen: ‘Wij leveren onder de Phantom merknaam alleen gereedschappen waarvan we zeker weten dat eindgebruikers daarmee het verschil kunnen maken. En die bieden we standaard aan met nabewerkingen waarvoor anderen extra’s rekenen.’ Een voorbeeld is de recent geïntroduceerde en door Van Ommen ontwikkelde gatzaag. Door een afwijkende tandsteek en het slijpen van positieve spaanhoeken, verbeteren de snij-eigenschappen van de gatzaag sterk.

Phantom laat ook de traditionele 4/6 tandsteek los. De geometrie is op basis van een groot aantal testresultaten aangepast. Grote tanden worden afgewisseld met kleinere, waardoor de gatzaag minder trilt en ergonomisch comfortabeler in het gebruik is. Door een extra slijpbewerking aan de buitenzijde van de tand is de spaanafvoer verbeterd. Het resultaat van de verbeteringen is dat de gatzaag lichter snijdt. In een benchmark heeft de Phantom gatzaag een vijf keer langere standtijd dan andere A-merken.

  

Snijkant

Soortgelijke resultaten werden vorig jaar geboekt met de tappen en de nieuwe Phantom VHM 3-snijder. Beide gereedschappen leveren de eindgebruikers een behoorlijke productiviteitsverbetering. De voeding van de High Feed spiraalboor ligt bijvoorbeeld een factor 3 hoger dan vergeleken met de klassieke tweesnijder, in chroomstaal bedraagt de voeding bijvoorbeeld 0,25 mm per tand. Jan Gerbrand van Ommen: ‘Onze kerncompetentie is dat we weten wat er aan de snijkant gebeurt.’

Van Ommen deelt deze kennis steeds meer met de eindgebruikers, al dan niet via de groothandel. Hiervoor is enkele jaren geleden fors geïnvesteerd in een Test- en Trainingscentrum in Beekbergen. Dit zal komende jaren nog verder worden uitgebreid. Als leverancier zal je namelijk steeds meer kennis beschikbaar moeten gaan stellen, is de overtuiging bij de gereedschappenleverancier. ‘De kennis wordt schaars en het werk dat met de Phantom gereedschappen wordt uitgevoerd, alsmaar complexer. Daarom moeten wij onze kennis zo laagdrempelig als mogelijk aanbieden.’

Partner van de groothandel

Om dit te kunnen realiseren, zet Van Ommen in toenemende mate moderne communicatietools in zoals WhatsApp. Hierdoor wordt de kennis op een eenvoudige manier ontsloten en is de lijn tussen de gebruiker en de Van Ommen technisch adviseur zo kort mogelijk. Ook hier trekt de leverancier op als partner van de groothandel. De kennis ondersteunt immers ook de groothandel. Jan Gerbrand van Ommen: ‘We blijven inzetten op kennis waar de eindklant zijn voordeel mee kan doen. Als wij inspelen op de man die aan de knoppen draait en hem helpen het beste uit ons gereedschap te halen, helpen we daarmee ook de groothandel.’

Van Ommen