Laten de stijgende levertijden de staalprijzen weer oplopen?

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

De productie en daarmee het aanbod van staal in China lijkt op het moment wat hoger te zijn ten opzichte van de vraag. De oorzaak hiervan kan gezocht worden in het nog altijd groeiende productieaanbod van de staalfabrieken van warmgewalste- en koudgewalste materialen in dit deel van de wereld. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar betekent dit alsnog een daling van het totaal volume van onder meer warmgewalsde coils. Dat blijkt uit Het Staaljournaal van 14 april van Noviostaal.

Foto: ThyssenKrupp

Mede door een mindere vraag is in China te zien dat prijzen daar onder druk staan, maar over de hele linie de afgelopen tijd toch redelijk stabiel zijn en naar alle waarschijnlijkheid ook zullen blijven aankomende tijd. Toch zijn er ook signalen dat er wellicht een prijscorrectie naar boven zou kunnen volgen.

Diverse grote Chinese staalfabrieken doen er alles aan en bevestigen hun prijzen voor aankomende periode vast te houden, mede door de stimulerende (staal)maatregelen die de Chinese regering zegt in werking te gaan stellen aankomende tijd. Het versterkt de positie van binnenlandse staalproducenten en ondanks de wat kwakkelende vraag, staan zij daarom sterker om hun prijzen niet te laten zakken. Ook zullen ze alvast vooruitkijken en aangezien april en mei traditiegetrouw qua staalafnames de betere maanden zijn, zorgt ook dit ervoor dat staalproducenten hun uiterste best zullen blijven doen om hun prijzen aankomende periode vast te houden.

Onderhoud & uitval

In Europa lijkt een meer stabiele prijs op het eerste gezicht realistisch, maar toch kan Noviostaal een prijsstijging niet uitsluiten. De reden hiervoor is het onderhoud bij diverse staalfabrieken, maar zeker ook het uitvallen van diverse hoogovens bij meerdere fabrieken en het afkondigen van force majeure door Tata Steel IJmuiden.

Zo heeft de staalfabriek ArcelorMittal zowel bij hun Spaanse vestiging (Gijon) op 22 maart, als ook bij hun Franse vestiging (Duinkerken) op 30 maart, twee grote brandschades opgelopen bij hun hoogovens. De hoogoven in Gijon produceert 2,4 miljoen ton per jaar en ook bij de hoogoven in Duinkerken is hoogoven 4, die normaliter 3,6 miljoen ton staal produceert, vooralsnog uitgeschakeld. Deze schades zullen naar alle waarschijnlijk een forse impact gaan hebben op de levertijden van de fabriek.

Zo heeft ArcelorMittal begin april al haar klanten een brief gestuurd dat mogelijk levertijden van reeds geplaatste en bevestigde orders zullen gaan uitlopen. Het bericht blijkt vanuit diverse bronnen bevestigd te worden en te zien is dat orderbevestigingen, met daarbij in eerste instantie reeds bevestigde levertijden van de fabriek -wat in de brief reeds was aangekondigd-, worden uitgesteld. Een vertraging van ongeveer acht weken van reeds geplaatste orders lijkt geen uitzondering te zijn. Daarnaast zullen de zogeheten allocaties (toegewezen tonnages per land) voor nieuwe orders waarschijnlijk worden gereduceerd.

Bronnen vertellen Noviostaal dat ArcelorMittal zo’n 100.000 ton aan slabs (walsplakken) in Indonesië heeft bijgekocht om de verloren productievolumes in Gijon en Duinkerken enigszins te compenseren.
Naar alle waarschijnlijkheid zal ArcelorMittal door deze schades één miljoen ton staal minder kunnen produceren. Ook andere fabrieken lijken langzaam uit te lopen met hun levertijden en aanbiedingen voor nieuw te produceren materiaal met levertijd juli/augustus/september zijn al geen uitzondering meer.

De Turkse staalproducenten lijken voorlopig uit de markt te blijven, omdat zij zich veelal willen richten op het leveren van staal in eigen land. Door de verwoestende aardbevingen zal het land aankomende tijd veel staal voor de wederopbouw nodig hebben.

Basisprijs

De meningen over wat prijzen aankomende tijd gaan doen lopen uiteen, maar walserijen lijken op dit moment goede orderportefeuilles te hebben, levertijden zullen zoals het er nu uitziet uitlopen en mede daarom willen staalfabrieken het liefst naar een basisprijs van 900 euro per ton (belangrijk: hierbovenop komen nog alle toeslagen voor kwaliteit, dikte/breedte/lengte, vrachtkosten en eventuele andere bewerkingen).

Op dit moment lijkt deze basisprijs nog niet haalbaar kijkend naar de wat achterblijvende vraag vanuit de markt. Recent zijn aanbiedingen van 900 euro per ton echter wel waargenomen in Zuid-Europa. Door al deze bovengenoemde gebeurtenissen bij de staalfabrieken zou er druk kunnen ontstaan waardoor een basisprijs van 900 euro per ton ook in Noord-Europa realiteit zou kunnen worden.

Verder in de toekomst gekeken wordt het voorspellen van de staalprijs nog veel lastiger. Veel zal afhangen van de markt zelf, de verwachte hogere energieprijzen, de tijdsduur van reparaties en onderhoud bij de diverse staalfabrieken. Daarnaast zal ook Turkije op een gegeven moment weer meer materiaal naar Europa willen leveren. 

Groenstaal

Volgens het laatste rapport van de wereldwijde Energy Transitions Comission (ETC) zijn de gestelde doelen van het zoveel mogelijk emissie-loos produceren van staal haalbaar. Dit zorgt ervoor dat de Parijs-overeenkomst (een overeenkomst van alle EU-landen om van de Europese Unie de eerste klimaat neutrale economie en samenleving te maken tegen 2050) op schema liggen voor de doelen van 2030.

Om het doel van 190 miljoen ton groenstaal per jaar in 2030 te kunnen realiseren zullen de staalfabrieken aankomende drie jaar hun bijna-nul-emissieprojecten moeten gaan verdrievoudigen. Dit alles lijkt haalbaar en daarmee de emissiereductiedoelstellingen binnen handbereik.
De aanlooptijd is van cruciaal belang zodat de projecten tegen 2026 groen kunnen worden verklaard. Zoals nu te zien zijn er in de vier onderzochte landen -de Verenigde Staten, Het Verenigd koninkrijk, Frankrijk en Spanje- voldoende mogelijkheden voor investeringen en is het financiële gat kleiner dan gedacht.

Landen als Zweden, Duitsland en Canada laten al baanbrekende ijzer- en staalprojecten zien welke bijna volledig “groen” (lees: zo emissieloos mogelijk) zijn gerealiseerd. Cruciaal voor deze als ook andere staalfabrieken is dat de elektriciteitsprijzen stabiel blijven waardoor de projecten ook conform plan gerealiseerd kunnen worden.

Tata Steel

Dankzij een grotere vraag naar staal stegen in maart de leveringen van Tata Steel Europe met zeven procent op kwartaalbasis tot 2,13 miljoen ton. De productmix werd echter mede beïnvloed door de lopende upgrade van een koudwalserij. De vernieuwing van hoogoven 6 in IJmuiden is volgens plan van start gegaan. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2022 is er wel een daling van elf procent te zien.

De productie van Tata Steel Europe bleef met 2,31 mt gelijk op jaarbasis, hoewel dit drie procent meer was dan in het decemberkwartaal.
Tata Steel India heeft over het fiscale jaar 2022-2023 (april 2022 – maart 2023) totaal 19,9 ton miljoen ruw staal geproduceerd. De verkoop van gewalst staal bedroeg 18,9 miljoen ton.

ThyssenKrupp

De staalfabriek ThyssenKrupp heeft een overeenkomst getekend met Benteler. Deze Duitse fabrikant van auto-onderdelen en buizen voor de automobiel- en energietoepassingen zal koolstofarm staal in de vorm van walsplakken gaan leveren vanuit haar elektrostaalfabriek. Een meer geïntensiveerde en langdurige samenwerking tussen deze twee grootmachten is daarom niet onwaarschijnlijk.

Liberty Steel

Nog altijd zoekt Liberty Steel naar een nieuwe eigenaar voor haar walserijen in België. De ontwikkelingen volgen gestaag nu de eerste fase van de biedingen zijn afgerond. Geïnteresseerde lijken onder andere ArcelorMittal, Marcegaglia i.c.m. NLMK en Liberty Steel zelf.
De onderneming die in 2019 is overgenomen van ArcelorMittal kan één miljoen ton thermisch verzinkte coils en 200.000 ton verpakkingsproducten per jaar produceren.

Autoproductie en -verkoop USA

Volgens de laatste prognose zal de Noord-Amerikaanse autoproductie stijgen tot 15,6 miljoen voertuigen in 2023, wat een stijging van 90.000 voertuigen meer betekent en dus hoger dan de vorige prognose. Het is ook 8,9 procent hoger dan de geschatte 14,3 miljoen wagens geproduceerd in 2022. Verwacht wordt echter dat door de aanhoudende componententekorten de productie van de Noord-Amerikaanse auto-industrie dit jaar met 206.000 voertuigen zal dalen.
Sinds 2021 heeft Noord-Amerika naar schatting 3,5 miljoen aan voertuigproductie verloren door tekorten aan halfgeleiders en onderdelen.

Verenigd Koninkrijk (VK)

Het aantal geproduceerde auto’s in het VK bedroeg vorige maand 69.707 auto’s, ruim 8.000 meer dan in dezelfde maand een jaar geleden. Hybride en elektrische voertuigen waren goed voor twee op de vijf gemaakte auto’s: hun aantal steeg met 72 procent tot 27.392 voertuigen. Het aantal auto’s geproduceerd in Britse fabrieken – zoals de Nissan Sunderland fabriek- heeft vorige maand totaal 69.707 van de band laten rollen.

Ook hier lijkt een herstel langzaam merkbaar, waar vorig jaar de productie nog een historisch laag niveau bereikte, als gevolg van leveringsproblemen in de toelevering. Het belang van het produceren van elektrische auto’s lijkt voor nu de productie enorm te stimuleren.

China

De verkoop en productie van de automobielindustrie in China is in vergelijking met één jaar en één maand geleden gestegen. De groei wordt voornamelijk veroorzaakt door de vraag naar elektrische auto’s voor de export. Het land exporteerde 364.000 voertuigen in maart wat een hoger aantal is dan de maand februari. China is verantwoordelijk voor een groot deel van de totale globale auto productie/verkoop en omdat er nog altijd veel staal wordt gebruikt in auto’s een zeer belangrijk land voor de productie hiervan.

Indicatieve
basisprijzen
per ton
Warmgewalste coils
Koudgewalste coils
Sendzimir verz. coils
Kwartoplaat
Februari 2023€ 780 – 820€ 870 – 900€ 930 – 950 € 1020 – 1050
Maart 2023€ 830 – 850€ 900 – 930€ 940 – 980€ 1050 – 1080
April 2023€ 850 – 865€ 940 -960€ 960 – 990€ 1060 – 1090

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *