Montan Stahl, de Zwitserse producent van roestvaststalen profielen kreeg vorige week van Ton Janssen, directeur Purchase MCB de MCB Supplier Award uitgereikt.
‘De keuze voor Montan is gebaseerd op het leveranciersbeoordelingsysteem van MCB, waarin we objectieve variabelen meenemen (zoals leverbetrouwbaarheid) maar ook subjectieve zoals innovatie’, vertelt Edwin Vlems, marketing manager bij MCB. ‘Montan laat zien dat haar processen haarfijn aansluiten op de afspraken, doelstellingen en strategie die we samen afgestemd hebben. Gedurende de afgelopen twee jaar laat Montan zien dat ze op alle vlakken een betrouwbare partner zijn. Het is voor MCB een leverancier die nauwelijks aandacht vraagt, en nieuwe zaken als EDI wordt door Montan slagvaardig opgepakt.’
Drie keer per jaar
MCB beoordeelt zijn top 50 leveranciers drie keer per jaar. Vlems: ‘Indien processen niet goed op elkaar aansluiten, zoeken we naar de oorzaak en starten we verbetertrajecten op. Vaak vinden we, na een goed gesprek en inzicht in data, bij veel leveranciers wel een oplossing voor eventuele problemen. Bij complexere zaken wordt in multidisciplinaire teams gewerkt aan oplossingen.’
Volgens de marketing manager loopt MCB in de branche voorop met dit systeem, de rapporten van MCB worden steeds vaker door leveranciers ingezet om de noodzaak tot interne verbeteringen te onderbouwen. ‘Daarnaast helpt deze vendor monitoring MCB in het maken van juiste keuzes binnen haar inkoopportfolio. Het leidt ook tot structurele verbeteringen, niet alleen bij de leverancier: ook wij als MCB leren van de feedback van onze leveranciers.’