Trumpf heeft zijn omzet in het gebroken boekjaar 2016/2017 laten stijgen met 10,8 procent naar 3, 1 miljard euro. Dit blijkt uit de voorlopige cijfers die fabrikant van gereedschapsmiddelen vandaag heeft gepubliceerd. In Europa was Nederland met 55 procent de grootste groeier, alhoewel die cijfers worden beïnvloed door de EUV-technologie voor ASML. Trumpf heeft daar continu een kleine 20 mensen gestationeerd.
De orderportefeuille steeg in dat boekjaar met 21,2 procent van 2,8 naar 3,4 miljard euro met Duitsland, Zuid-Korea en de Verenigde Staten als grootste afnemers.
Duitsland is met 642 miljoen euro de grootste qua omzet, gevolgd door de VS met 416 miljoen euro en China 398 miljoen euro. De verkoop in Zuid-Korea – waar veel klanten van Trumpf uit de elektronica-industrie hun basis hebben – waren bemoedigend en steeg met 57 procent naar 209 miljoen euro. Dit maakt Zuid-Korea Trumpf’s vierde grootste markt wereldwijd in het laatste boekjaar.
Europa
In Europa is Nederland koploper met een groeipercentage van 55, gevolgd door Italië, die de omzet zag groeien met 34 procent, vergeleken met het boekjaar 2015/2016. In Nederland kreeg de verkoop een boost door de EUV-technologie voor chipfabrikant ASML. Trumpf levert aan ASML de EUV-lasers, die met hulp van extreem ultraviolette straling chipoppervlakken voor de computerindustrie verwerken.
Het filiaal Trumpf-Hüttinger in Freiburg heeft ook een goed jaar gehad met een omzet van 118 miljoen euro, een stijging van 52 procent ten opzichte van het vorige boekjaar.
Het aantal medewerkers in de Trumpf Groep steeg met 6 procent tot ongeveer 12.000 medewerkers.
Investeringen
Trumpf heeft het afgelopen gebroken boekjaar geprofiteerd van sterke wereldwijde economie. ‘In veel markten hebben we onze doelen overschreden, waarin alle producten gelijk hebben bijgedragen’, zegt Nicola Leibinger-Kammüller, CEO van Trumpf. ‘Het huidige investeringsklimaat is daarbij beïnvloed door externe factoren, zoals de wisselkoers van de euro en de grondstofprijzen.’
Leibinger-Kammüller wijst er op dat Trumpf de afgelopen periode heeft gebruikt om de investering in het digitale bedrijfsplatform Axoom te verlengen, evenals de uitbreiding van vestigingen in Duitsland en in het buitenland. Voorbeelden zijn de voltooiing van productie- en verkoopfaciliteiten in Warschau, Polen en Neukirch, Duitsland. Zo heeft de onderneming een logistieke centrum op het hoofdkantoor in Ditzingen gebouwd tegen een kostprijs van 35 miljoen euro. Dit logistiek centrum zal op[ 19 oktober 2017 feestelijk worden geopend. Daarnaast heeft Trumpf een demonstratiefaciliteit van 13 miljoen euro in Chicago opgericht. Deze wordt op 12 september 2017 geopend.
Organisatie aangepast
De Trumpf Groep heeft dit jaar ook zijn organisatiestructuur aangepast aan de toekomstige technologieën, zoals EUV, additieve productie en digitalisering. In april van dit jaar heeft het bedrijf zijn het groepsdirectie per 1 juli 2017 uitgebreid met Heinz-Jürgen Prokop (58) en Christian Schmitz (57) en de verantwoordelijkheden herverdeeld.
De nieuwe groepsdirectie van Trumpf Group per 1 juli 2017 vanaf links: Lars Grünert, Heinz-Jürgen Prokop, Peter Leibinger, Nicola Leibinger-Kammüller, Mathias Kammüller en Christian Schmitz.