De test met een geprinte ligger voor een autobrug in Groningen is met vlag en wimpel geslaagd. Met een belasting van 6,5 ton is het proefexemplaar tweemaal sterker dan verwacht. De liggers voor een tien meter lange brug in Blauwestad kunnen veel lichter dan aanvankelijk was berekend.
Het geprinte beton – van een mengsel van Weber Beamix – vertoonde na afloop van de test minimaal haarscheurtjes, vertelt projectleider Dil Tirimanna van FDN Engineering + Construction uit Amsterdam. Alle tien betonplaten van elk 1.300 kg, die als ballast dienden, waren opgebruikt. De helft ervan drukte op de ligger, dan andere helft op een steun ernaast. ‘We hadden er wel het dubbele aan gewicht op kunnen leggen zonder dat ie zou bezwijken.’
De eerste geprinte autobrug ter wereld kan dus veel slanker worden dan we dachten, aldus Tirimanna. De Technische Universiteit Eindhoven maakte de eerste proefligger vorige maand. De provincie Groningen is de grote gangmaker achter het project en initieert dergelijke innovatieve infrastructuur projecten met als titel ‘Slim en Groen’. De testligger van 3,30 meter is drie keer kleiner dan het origineel, dat straks in Blauwestad wordt gebruikt. De geprinte brug bestaat uit een fundering, brugdek en leuningen, die met geprinte onderdelen worden opgebouwd.
Acht liggers van elk tien meter lengte worden straks naast elkaar gelegd. Door de boogvorm worden de krachten naar de fundering afgeleid. Op de bovenkant wordt een laag UHSB-beton gelegd. De brug in de Blauwestad ondergaat straks een zware test. Voor de proefbelasting worden trucks ingezet. ‘Als het allemaal goed uitpakt, maken we vervolgens een geprinte brug van 20 meter lengte. We verwachten dat ook deze boogconstructie veel kan hebben.’
Een onderzoek naar de materiaalkwaliteit is de volgende stap voor FDN Engineering + Construction en TU Eindhoven is de volgende stap. De voorkeur van alle betrokken partijen gaat uit naar het gebruik van ultrahogesterktebeton (USHB). Zeker voor dergelijke bruggen zou dit het ultieme materiaal zijn, maar om uiteenlopende redenen is toepassing ervan nog niet mogelijk. Dat is ook de reden waarom voor de brug in de Blauwestad mortel in een iets lagere kwaliteit wordt gebruikt. Het gaat om beton met een sterkte tussen C30 en C55.
Een fiets- en voetgangersbrug van geprint beton rolde vorig jaar in Spanje al uit de printer, maar ‘dit betrof slechts het dek. De brug die wij maken is volledig geprint inclusief de landhoofden’, aldus Tirimanna.