De wereld verandert en dat merkt ook de Etten-Leurse machinebouwer Roopack. Het bedrijf maakt machines voor agrarische toepassingen en plukt zijn vruchten van de Brexit en het felle anti-immigratiestandpunt van Donald Trump. Telers uit het buitenland tonen sinds een half jaar opvallend veel belangstelling voor een volledig geautomatiseerde uitvinding die het tekort aan werknemers kan ondervangen.
Het gaat om een update van de zogeheten Spimaro, een door Roopack zelf ontwikkelde oogstmachine waarmee bladgewassen zoals spinazie, rucola en multi- en babyleaf geoogst kunnen worden. De laatste versie is voorzien van een automatisch weeg- en vulsysteem. Hiermee worden kisten automatisch gevuld met het product. Er hoeft dan niemand meer op een machine te staan om de kisten te vullen.
Geautomatiseerde oplossingen
Vooral telers uit Engeland en Amerika tonen interesse in de nieuwste machine van Roopack. Volgens eigenaar Kees Roovers (56) kunnen agrarische ondernemers in die landen moeilijk aan personeel komen door enerzijds de Brexit en anderzijds het felle anti-immigratiestandpunt van president Trump. Omdat ze ondertussen wel hun vereiste quotum moeten halen, zoeken deze telers naar geautomatiseerde oplossingen. Roopack heeft octrooi op de Spimaro en doet daarom goede zaken.
‘Hier op de Nederlandse markt verkoop ik op jaarbasis ongeveer vier machines, maar nu heb ik ineens aanvragen liggen voor tien machines’, legt Roovers het verschil uit. Volgens de handige tuinderszoon is dit ook wel logisch: de percelen in met name Amerika zijn veel uitgestrekter dan hier in Nederland. ‘Een teler die normaal gesproken werkt met 600 mensen op een veld, kan de Spimaro daardoor ook veel sneller terugverdienen dan een ondernemer hier in Nederland’, zegt hij. De aanschafprijs van een Spimaro varieert van 100.000 tot 500.000 euro.
Uitbesteden
Bij Roopack worden de machines bedacht en geproduceerd. Het feit dat Roovers zelf uit een echte tuindersfamilie komt, zorgt ervoor dat hij precies weet tegen welke problemen telers aanlopen. De oplossing die hij vervolgens bedenkt, bespreekt hij samen met zijn engineer, waarna de productie kan beginnen. ‘Het idee zit in mijn hoofd en samen kijken we hoe we alles draaiende kunnen krijgen’, zegt Roovers.
Het lasersnijden, het draaifreeswerk en het kantwerk besteedt hij uit. Hiervoor werkt Roopack samen met Martens Metaalbewerking, Johan Boot en Aarts Metaalbewerking (draai- en freeswerk), JWM Metaalservice (snij- en kantwerk) en LAVA VT (kunststof draai- en freeswerk).
Pneumatiek van SMC
Als de onderdelen binnenkomen, hoeft Roovers de machine alleen nog in elkaar te zetten met zijn team. Dit team bestaat naast de engineer nog uit twee bouwers en een programmeur die op zzp-basis voor Roopack werken. Ook zoon Barry (monteur) en dochter Maartje (administratie) dragen hun steentje bij in het bedrijf van pa. De pneumatiek die nodig is om zijn Spimaro draaiende te krijgen, koopt Roovers in bij SMC. ‘Deze toeleverancier kan waterdichte oplossingen leveren die ook nog eens tegen een stootje kunnen. Ideaal voor agrarische toepassingen dus.’
Investeren in kennis
Roovers investeert bij voorkeur in kennis en ontwikkeling en niet in machines of apparaten. ‘Waarom zou ik zelf gaan lasersnijden als dit helemaal niet mijn corebusiness is? Zoiets laat ik liever over aan bedrijven die erin gespecialiseerd zijn. Daar komt nog eens bij dat ik nog niet genoeg productie heb om zo’n investering te doen.’ Als voorbeeld van een investering die zich heeft uitbetaald, noemt Roovers het aannemen van een engineer en de aanschaf van een 3D-tekenprogramma. ‘Hij vertaalt wat ik in mijn hoofd heb zitten naar de praktijk. Als een cilinder twee seconden sneller bij een punt moet zijn, geef ik dat aan bij mijn engineer.’ Volgens Roovers heeft de ontwikkeling van de Spimaro een jaar geduurd en het testen bijna drie jaar.
De ontwikkelingen op roboticagebied volgt hij op de voet. ‘Als mijn programmeur en ik opmerken dat we voor een bepaalde handeling een robotarm nodig hebben, ga ik kijken wat mogelijk is. Wat is er op de markt? Wat kost het? Is het rendabel?’
Partner over de grens
Nu de vraag uit het buitenland toeneemt, doemt voor Roovers nog een vraag op: hoe kan ik deze klanten optimaal bedienen en welke investeringen zijn daarvoor nodig? ‘Men vraagt regelmatig of we ook in Amerika zitten. Telers zoeken toch een plek waar ze terecht kunnen voor service. Op het moment verschepen we ons product, maar het zou mooi zijn als we daar een partner konden vinden die onze doelgroep kan bedienen als er problemen zijn, een locatie waar ze gelijk terecht kunnen. Het moet dan wel een partij zijn met gevoel voor het agrarische wereldje, anders werkt het niet.’
Ook uitbreiden behoort tot de mogelijkheden, maar deze optie geniet vooralsnog niet de voorkeur bij Roovers. ‘Roopack is nog relatief klein en het vraagt de nodige investeringen om naar Amerika te verhuizen. Ik bedoel: een miljoen is niks om mee te beginnen. Het gaat dan echt om grote sommen geld. Ik vind dat we eerst een beter en stabieler netwerk moeten krijgen over de grens voor we zo’n grote beslissing nemen. Voor nu zou een dealer ideaal zijn. We moeten het ijzer smeden nu het heet is.’