Matchmaking op ESEF leidt tot succesvolle Nederlands – Duitse samenwerking

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Het Hoogeveense Betech Mass Turning draait grote series onderdelen voor Kohlhage Automotive, een Duitse fabrikant van onderdelen voor met name OEM’s in de automotive industrie. De bedrijven hebben elkaar ontmoet tijdens het Matchmaking-programma op de ESEF in 2016.

De samenwerking tussen de organisaties is sindsdien flink gegroeid; Betech produceert inmiddels uiteenlopende onderdelen voor Kohlhage. De bedrijven verwachten dat deze succesvolle samenwerking in de toekomst verder zal groeien. Betech Mass Turning is gespecialiseerd in het draaien van complexe metalen onderdelen in grote series. Het bedrijf richt zich voornamelijk op technische componenten voor de automotive industrie, hightech industrie en machinebouw.

Het bedrijf produceert 24 uur per dag met behulp van geautomatiseerde draaibanken, waardoor één medewerker gelijktijdig meerdere draaibanken kan beheren. ‘Productie vereist, ongeacht de locatie waar dit plaatsvindt, investeringen in CNC-draaiautomaten, materiaal en manuren. Doordat wij de geautomatiseerde draaibanken combineren met intelligente productietechnieken zijn onze arbeidskosten relatief laag. Wij kunnen hierdoor concurreren met onder meer Oost-Europese en Aziatische landen, terwijl de arbeidskosten hier aanzienlijk lager liggen dan in Nederland’, aldus Arjan Schuinder, verantwoordelijk voor sales en marketing bij Betech Mass Turning.

Kohlhage Automotive

Eén van de klanten van Betech is Kohlhage Automotive. Stefan Valera, product manager bij Kohlhage Automotive, legt uit: ‘Wij ontwerpen en leveren vooral geassembleerde onderdelen aan OEM’ers, zoals buisassemblages, gelaste componenten en klepsystemen. We richten ons op gespecialiseerde onderdelen voor de automotive industrie. Deze onderdelen moeten vaak worden geproduceerd met behulp van speciale productietechnieken of materialen. In Europa zijn er slechts een handjevol bedrijven die aan deze specifieke eisen kunnen voldoen. Kohlhage is er hier één van.’ Kohlhage heeft in 2016 deelgenomen aan het ESEF Matchmaking Event, dat werd verzorgd door B2Fair. ‘We hadden een complex onderdeel nodig dat onze bestaande toeleveranciers simpelweg niet konden produceren. Op de ESEF ben ik via het Matchmaking-programma op zoek gegaan naar partijen die ons hierbij konden helpen’, aldus Valera. ‘Vooraf aan de ESEF heb ik vijf of zes interessante partijen geselecteerd, waarvan Betech Mass Turning er één was. Met deze partijen heb ik een afspraak ingepland op de beursvloer. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de samenwerking met Betech, dat inmiddels uiteenlopende onderdelen voor ons draait.’

Partner op rijafstand

Kohlhage zocht bewust naar een partner op rijafstand van zijn Duitse thuishaven Neuenrade. ‘Door de complexiteit van de onderdelen die toeleveranciers voor ons produceren, hebben wij met name in de opstartfase van de productie met grote regelmaat contact met deze partijen. Dit betekent in deze eerste fase dat ik vaak om de twee weken naar een toeleverancier afreis om op locatie de laatste stand van zaken te bespreken en samen te brainstormen over het ontwerp. We zochten daarom specifiek een toeleverancier die op rijafstand van onze vestiging in Neurenrade is gevestigd.’


Betech Mass Turning is gevestigd in Drentse Hoogeveen, wat voor Kohlhage gunstige locatie is. ‘Een rit vanaf ons hoofdkantoor naar Betech neemt ongeveer tweeënhalf uur in beslag. Hiermee is het bedrijf voor ons dichterbij dan veel Duitse draaierijen, die veelal in het zuiden van Duitsland zijn gevestigd. Als ik bijvoorbeeld naar het Zwarte Woud afreis, ben ik al snel zes uur onderweg. De kwaliteit die Nederlandse en Duitse partijen leveren is daarnaast vergelijkbaar. Deze combinatie maakt Nederlandse toeleveranciers voor ons interessante partners’, aldus Valera. ‘Daarnaast hebben we soms onverwachts op korte termijn onderdelen nodig. De korte reisafstand tussen Hoogeveen en Neuenrade maakt het mogelijk in dit soort noodgevallen producten binnen een dag en vaak zelfs binnen enkele uren geleverd te krijgen. Door de automatisering, een zeer modern machinepark en intelligente productietechnieken waarvan Betech gebruik maakt, zijn de productiekosten van het bedrijf daarnaast vergelijkbaar met Oost-Europese en Aziatische bedrijven. De keuze voor Betech was door deze combinatie snel gemaakt.’

Meedenken

‘Een ander belangrijk argument om voor Betech te kiezen was de mate waarin het bedrijf met ons meedenkt over het ontwerp en de productiewijze van producten. Zij kijken niet alleen of zij een bepaald component kunnen produceren, maar komen ook met technische oplossingen om het ontwerp en grote serieproductie nog beter te maken’, aldus Valera. Schuinder voegt toe: ‘We beschikken over veel gespecialiseerde technische mensen die meedenken met de klant over complexe componenten. Blijkt het bijvoorbeeld een uitdaging te zijn om een bepaald ontwerp te realiseren? Dan zoeken we naar mogelijkheden en technieken om dit toch voor elkaar te krijgen. Dit kan betekenen dat we in samenspraak met de klant het ontwerp aanpassen, maar ook dat we nieuwe machines aanschaffen om aan de vraag van de klant te kunnen voldoen. In andere gevallen breiden we ons machinepark op verzoek van een klant uit om een bestaande productieserie te kunnen opschalen naar het gewenste niveau.’ De samenwerking tussen Betech en Kohlhage is een succesformule gebleken. ‘De samenwerking is inmiddels aanzienlijk uitgebreid. We produceren vandaag de dag meerdere onderdelen in grote series voor Kohlhage en verwachten dat de samenwerking ook de komende jaren blijft groeien’, aldus Schuinder. Valera voegt toe: ‘Betech produceert voor ons uiteenlopende componenten, die worden verwerkt in allerlei auto-onderdelen. Denk hierbij aan onderdelen voor uitlaatsystemen, brandstofmotoren en elektrische auto’s. De onderdelen die Betech produceert zijn meestal niet zichtbaar voor de eindgebruiker.’

www.esef.nl

www.betech.nl