Om succesvol zaken te doen in Duitsland blijft het voor Nederlandse ondernemers essentieel om de Duitse taal te beheersen. Dit blijkt uit resultaten van een ondernemersenquête die de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) vandaag samen met evofenedex en VNO-NCW op de Duitslanddag in Utrecht presenteerde. Ongeveer 250 Nederlandse ondernemers zijn ondervraagd.
Engels wordt steeds belangrijker, maar is volgens de ondernemers als enige communicatietaal nog niet voldoende. Tegelijkertijd is het taalbeheersingsniveau van het Duits bij de ondernemers naar hun eigen inschatting te laag. Het blijft dus noodzakelijk om verder te werken aan de beheersing van de Duitse taal.
Sterkste handelspartner van Nederland
In 2017 jaar steeg de export van producten naar Duitsland vergeleken met het jaar ervoor in totaal met 9,1 procent naar 91,4 miljard euro. De goederenstromen tussen de beide landen werden in het geheel intensiever, ook de totale waarde van de handel liet namelijk het afgelopen jaar een groei van 9,2 procent zien en kwam daarmee uit op 177,3 miljard euro. ‘Voor ons een goede reden om twee belangrijke evenementen vandaag te combineren. Het is namelijk Duitslanddag én Dag van de Duitse Taal. Dat betekent dat zowel Nederlandse ondernemers als scholieren zich richten op de mogelijkheden die Duitsland te bieden heeft’, vertelt DNHK-directeur Günter Gülker.
Duits is meerwaarde voor ondernemers
De resultaten van de enquête laten zien dat ondernemers het nog steeds belangrijk vinden om Duits te spreken. 90 procent van de ondervraagden ziet beheersing van de Duitse taal als een noodzaak om succesvol te kunnen exporteren naar Duitsland. Engels wordt door veel Duitse ondernemers steeds verder geaccepteerd, maar toch vindt 81 procent dat Engels niet voldoende is om in Duitsland succesvol zaken te doen. ‘Wij zien hier een verandering. Door de steeds verdere internationalisering van goederenstromen wordt natuurlijk ook in Duitsland steeds vaker Engels gesproken. Maar vooral als het gaat om het zakendoen met het mkb horen wij vaak dat daar Duits nog steeds het beste werkt’, concludeert Gülker.
Grootste Duitsland-event in Nederland
900 ondernemers, meer dan 50 sprekers en 50 bedrijven op de beursvloer. Acht best-practice-verhalen, acht infosessies, negen workshops en twee livestreams met Nederlandse scholieren. Dit was de Duitslanddag 2018. Ook de CEO van Europa’s snelst groeiende start-up SendCloud, het digitale mediabureau Funk-e en ondernemer Jaap Schalken vertelden over de do’s en dont’s bij het zakendoen op de Duitse markt. ‘Door een videoverbinding hebben we de Duitslanddag met de Dag van de Duitse Taal verbonden. Onder het motto ‘scholieren vragen, experts antwoorden’, konden scholieren hun vragen aan directeuren en managers op de Duitslanddag stellen’, vertelt Gülker.