De Trump-regering heeft maandag besloten de staal- en aluminiumtarieven aan de Europese Unie, Canada en Mexico met 30 dagen uit te stellen tot 1 juni. Die periode wil Trump gebruiken om bij de EU concessies los te peuteren als tegenwicht voor het cancelen van de importtarieven op staal en aluminium uit de EU. Het Witte Huis heeft wel afspraken gemaakt over de invoer van staal uit Argentinië, Australië en Brazilië.
FME-voorzitter Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink is teleurgesteld: ‘De voorgenomen maatregel moet definitief van tafel. Handelstarieven zijn botte instrumenten die schade veroorzaken in de toeleveringsketens tussen Europa en de VS. Als de importheffing op staal en aluminium na 1 juni toch mocht worden doorgezet, ontstaat er een grote deuk in de jarenlange vertrouwens- en handelsrelatie. Een dergelijke maatregel kent alleen maar verliezers.’ Ook VNMI (Vereniging Nederlandse Metallurgische Industrie) is duidelijk in zijn reactie: ‘Wij willen de heffingen permanent van tafel. Nu blijft onduidelijkheid boven de markt hangen en dat is slecht voor onze ondernemers’, aldus directeur Sekhar Lahiri.
Vegeldingsacties
Het uitstel geeft aan dat de Trump-regering zich toch grote zorgen maakt over mogelijke vergeldingsacties van de EU. Europa heeft direct aangegeven dat als de Verenigde Staten zou besluiten tot het invoeren van importtarieven van 10 procent op staal en 25 procent op aluminium te zullen terugslaan met importtarieven op typisch Amerikaanse producten zoals motorfietsen, jeans, sinaasappelsap, bourbon en pindakaas.
De waarde van deze importproducten bedraagt 2,8 miljard euro (3,4 miljard dollar), veel minder dan de 6,4 miljard euro aan staal en aluminium die de EU naar de VS exporteert. Nederland is goed voor 570 miljoen euro. Bestuursvoorzitter Theo Henrar van Tata Steel Nederland betreurt dat er nog ‘geen structurele oplossing’ is. ‘We zijn er niet blij mee dat dit gebeurt, maar we zijn wel verheugd dat we vooralsnog een maand uitstel hebben. Dat biedt tot nog perspectief voor onze klanten in Amerika, maar dat neemt de onzekerheid bij hen en bij ons niet weg’, aldus Henrar in het Financieele Dagblad. Tata Steel levert een nieuwe generatie hogesterkte staal voor de nieuwste Amerikaanse pick-uptrucks.