De Botlekbrug werd in 2015 geopend. Desondanks zijn de omloopwielen nu al weer voorzien van nieuwe lagers. In 2017 kwam uit onderzoek naar voren dat de lagers in de omloopwielen niet naar behoren functioneerden. Er is besloten om de lagerconfiguratie opnieuw te ontwerpen en alle 64 omloopwielen aan te passen en te vervangen. Schaeffler zorgde voor de oplossing.
Ten gevolge van het strikte tijdschema voor de revisiewerkzaamheden, moesten de lagers in een korte tijd worden geleverd. De productie van de lagers was in Hoechstadt, Duitsland. De montage van de lagers in de kabelwielen werd gedaan bij Hollandia Infra in Krimpen aan den IJssel, samen met twee Schaeffler field engineers.
Lagers van 800 kg
De Duitse lagerproducent bedacht een nieuwe lagerconfiguratie bestaande uit een speciaal ontworpen tweerijig cilinderrollager met een buitendiameter van 900 mm en een gewicht van 800 kg. De met Durotect B gecoate cilinderrollen worden gescheiden door een rolgeleide messing kooi, zodat het lager het gewenste loopgedrag heeft . De ringen van het lager zijn voorzien van een Corrotect coating om elke mogelijke vorm van corrosie te voorkomen. Alle lagers zijn gemarkeerd met een serienummer voor volledige traceerbaarheid. De lagers zijn gesmeerd met high performance vet, Arcanol Load 460, wat zich bewezen heeft in windturbine-applicaties en andere grote lagers. De cilinderlagers zijn in X-Life kwaliteit met een significant hogere dynamisch draaggetal en daardoor een langere levensduur.
De Botlekbrug is de grootste hefbrug in Nederland, gelegen in het havengebied van Rotterdam ten westen van de oude Maas. De brug is verbonden met de snelweg A15. De bouw van de brug startte in 2011 en vier jaar later in november 2015, ging de brug in gebruik voor verkeer in beide richtingen.