Nieuwe cortenstalen radartoren Maasvlakte II

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Hollandia Infra is gestart met de opbouw van de nieuwe radartoren op Maasvlakte II. De toren is in drie kant-en-klare delen vanaf de Hollandia yard in Krimpen naar de uiterste punt van Maasvlakte II vervoerd. Het bijzondere transport dat dinsdag 12 juni dwars door Rotterdam voer, trok onderweg veel bekijks.

Het onderste deel van de toren is inmiddels op een fundering van zes schroefpalen van 40 meter in de buitenste zeedijk geplaatst, net onder het maaiveld met elkaar verbonden door een stalen funderingsframe waarop de toren wordt gemonteerd. Dit is gedaan om stijfheid van de 70 meter hoge toren te kunnen waarborgen zodat de toren bij harde wind niet kan uitwijken en de radarinstallatie, die zich bovenop de toren bevindt, daardoor onder alle omstandigheden zeer nauwkeurige radarbeelden kan weergeven die tot 50 km verderop kunnen worden opgevangen. Plaatsing in de zeedijk is een complexe operatie omdat de zeewering niet mag verzwakken. Voor het indraaien van de funderingspalen zijn daarom eerst damwanden aangebracht om het dijklichaam te steunen.

Planning

Zodra het onderste deel van de toren is geïnstalleerd, kunnen vanaf medio juli het midden- en bovendeel worden opgebouwd en als laatst de radarinstallatie die bovenop de toren komt. De nieuwe radartoren zal in oktober officieel in gebruik genomen worden door Havenbedrijf Rotterdam middels een feestelijke opening.

Cortenstaal

De radartoren is uitgevoerd in cortenstaal. Dit is een weervast en voorgeroest staal dat naast een karakteristiek uiterlijk vooral een functioneel karakter heeft. Het roest aan de buitenzijde sluit namelijk de onderliggende staallaag af van zuurstof waardoor de toren onderhoudsvrij is. Daarnaast is dit materiaal 100 procent recyclebaar. Het ontwerp kent een getordeerde ovale vorm. Hierdoor ontstaat een dubbelgekromde staalconstructie waarmee Hollandia Infra, samen met architect Syb van Breda invulling geeft aan de architectonische wensen van het Rotterdams Havenbedrijf om zowel een duurzame als esthetische toren te bouwen voor Maasvlakte II. Daarmee blijft dit haven- en industriegebied ook aantrekkelijk voor recreanten. 

Oude radartoren

De nieuwe radartoren vervangt de oude betonnen geel-zwart gestreepte toren uit 1974 die aan het einde van zijn levensduur is gekomen. Het radarsignaal van deze toren reikt niet ver genoeg meer omdat hij inmiddels ook te ver van de buitenste zeedijk af staat. Nadat de nieuwe toren in gebruik is genomen, zal de oude toren worden gesloopt.