Als nu geen actie wordt ondernemen, is een kwart van het mkb in Nederland vanaf 1 september 2019 telefonisch niet bereikbaar en zit dan ook zonder werkende alarminstallatie, fax, intercom of lift. KPN beëindigt op die datum alle dienstverlening rondom ISDN1-ISDN2- en PSTN-meervoudige aansluitingen. Metaalunie adviseert haar leden om tijdig over te stappen.
Maandagmorgen 2 september 2019. Chaos bij de toegangspoort, want de slagboom wil niet meer open. Eenmaal binnen wil de directeur hulptroepen inschakelen, maar de vaste telefoon werkt ook al niet. Andere afdelingen binnen het bedrijf blijken onbereikbaar. Dan maar een bericht door de intercom, denkt hij, maar ook die werkt niet, net als de lift, de toegangsbediening en het alarm. Het bedrijf is volledig ontmand.
Het is een donker scenario, maar niet onrealistisch als niet tijdig een oplossing wordt gezocht voor het afsluiten van ISDN.
‘Bij mijn weten wordt de soep inderdaad zo heet gegeten als deze wordt opgediend’, zegt bedrijfsjuridisch ledenadviseur Jacco Bruinsma van Metaalunie. ‘Er zal ongetwijfeld een korte uitloop mogelijk zijn na 1 september, maar in beginsel geldt dat alle oude zakelijke ISDN-lijnen vanaf 1 september 2019 onbereikbaar zijn. Na 1 september heeft een ondernemer alleen de mogelijkheid om bereikbaar te zijn via een mobiele aansluiting, Voice over IP of een particuliere ISDN-aansluiting. Uitsluitend bij de hele kleine bedrijven kan dit laatste een oplossing zijn.’
Niet meer van deze tijd
Telefonie via ISDN wordt door KPN met dwang uitgefaseerd. ISDN is niet meer van deze tijd, door de gedateerde beperkingen qua opties, de antieke prijsstelling en het feit dat ze vrijwel uitsluitend door de voormalig staatsmonopolist wordt geleverd. Ook al duurt het nog even voordat het september 2019 is, telecombedrijven manen ondernemers nu al tot actie. ‘We zijn al meer dan een jaar bezig om onze klanten die nog gebruik maken van ISDN over te zetten op VoIP-telefonie, het meest voor de hand liggende alternatief. Omdat we daadwerkelijk bij elke klant langs moeten, is dit nou eenmaal een enorme klus waar logischerwijs heel veel tijd in gaat zitten’, zegt Kevin van der Lindt, van telecomleverancier Belcentrale.
Schrikbarend
Toch is nog lang niet iedereen over en dus ligt een vergelijking met de invoering van de AVG op de loer, volgens Van der Lindt. ‘Vanaf 25 mei was de AVG van toepassing. Ongeveer een week daarvoor ontstond er ineens een enorme stroom aan e-mails en leken de meeste bedrijven pas in actie te schieten, terwijl deze wet al in 2016 werd aangekondigd. We vrezen dat er met de uitfasering van ISDN hetzelfde gebeurt; uitstellen tot het laatste moment.’ En dat kan niet, zegt hij. ‘Als iedereen tot het laatste moment wacht, ontstaan er logischerwijs grote problemen.’ Volgens Van der Lindt onderschatten veel ondernemers de ernst van de situatie. ‘We merken dat heel veel ondernemers totaal geen idee hebben van hoe afhankelijk ze zijn van de oude infrastructuur.’
‘Schrikbarend veel ondernemers maken nog gebruik van ISDN’, zegt ook Jurgen Welbergen van Tele2. Volgens Tele2 gaat het naar schatting om circa 50.000 bedrijven. Terwijl die bedrijven ook nog eens te veel betalen voor hun telefonie. Welbergen: ‘Een ISDN2-lijn kost 36 euro per maand exclusief belkosten, terwijl er all-in alternatieven voor 13,95 euro per maand per gebruiker zijn. Ondernemers kunnen 30 tot 80 procent besparen.’
Metaalunie onderschrijft de alarmerende oproep van de telecombedrijven met betrekking tot dreiging van telefonische onbereikbaarheid en roept haar leden dan ook op om tijdig over te stappen en in actie te komen als de huidige provider daartoe aandringt. Op dit moment zijn de providers namelijk regio voor regio ondernemers aan het benaderen over het omzetten van ISDN naar Voice over IP. Hoewel Metaalunie verwacht dat veel leden hiermee te maken hebben, valt het aantal vragen in verhouding tot het aantal leden mee. Bedrijfsjuridisch ledenadviseur Jacco Bruinsma: ‘De vragen die wel binnenkomen hebben doorgaans te maken met problemen die ontstaan door de overstap. Veel leden maken gebruik van intercoms, telefoonbellen in de werkplaats en overige technische voorzieningen. Lang niet alle voorzieningen werken ook op het nieuwe digitale signaal. Het is daarom van belang dat leden bij hun overstap naar Voice over IP deze voorzieningen tijdig bespreken met de provider. Zodoende kan gekeken worden of omvormers geplaatst kunnen worden of dat nieuwe (kostbare) technische voorzieningen vereist zijn.’
Er zijn diverse partijen die helpen bij het overzetten van ISDN naar een alternatief. Een zoekopdracht ‘ISDN Stopt‘ op het web levert zo veel aanbieders op.