Wila maakt tooling slimmer

Wila introduceert in Hannover zijn Smart Tooling-concept waarbij je via een app toegang krijgt tot het toolmanagement van de Wila kantpersgereedschappen. ‘De kantpers wordt steeds slimmer. Met onze Smart Tooling maken we ook het kantgereedschap in het buigproces slimmer’, vertelt Hans Willemsen, managing director en eigenaar van Wila in Lochem.

We spreken hem samen met Michiel Wensing, director of sales & marketing bij Wila. ‘Al in 2016 op de Technishow zetten we met onze TIPS-infrastructuur de eerste stappen in de wereld van de smart industry’, vertelt Wensing. TIPS (Tooling Identification and Positioning System) is een geïntegreerd onderdeel van de klemsystemen. Met hulp van een ID-tag in het kantgereedschap bepaalt het de positie van het kantgereedschap en samen met de specificaties van het gereedschap wordt dat vervolgens ingelezen door het besturingssysteem van de kantbank. De gereedschappen worden gelokaliseerd en geïdentificeerd ongeacht of ze zich bevinden in bovenbalk, onderbalk of opslagsysteem. ‘Met de TIPS-infrastructuur weet je precies op welke plek welke tooling zich bevindt op welk moment in het proces. Dat is belangrijk om snel en foutenvrij te kunnen produceren’, legt Wensing uit.

 

Stap verder 

‘Met het nieuwe Smart Tooling-concept gaan we een stap verder en wel aan de voorkant van het buigproces’, vertelt Willemsen. ‘In basis kun je met een app op je smartphone via de QR-code op de gereedschappen alle informatie van de tooling inlezen en direct beschikbaar maken via je smartphone in de cloud of op je pc. Zonder extra investeringen (de app is gratis) kan de klant gebruik maken van de voordelen van Smart Tooling. Wel moet je dan de toolinggegevens nog handmatig of met een usb-stick invoeren in de besturing van de kantpers’, legt Willemsen uit.

Volgens de managing director komt Smart Tooling pas echt tot zijn recht door te investeren in de TIPS-infrastructuur in je klemgereedschap en ID-tags in je kantgereedschap. Ook nu scant de operator via de app op de smartphone alle informatie over de tooling (voorzien van QR-code). Maar met de TIPS-infrastructuur met bluetoothverbinding kan de operator met één druk op de knop al deze informatie over de tooling direct inlezen in de kantbankbesturing.’  

 

Delem en ESA

Bij de introductie van Smart Tooling op de Euroblech is het concept in eerste instantie geïntegreerd in de machinebesturingen van Delem en ESA, die ook in Hannover in de stand van Wila een demonstratie geven. ‘We hebben de keus gemaakt om als eerste samen te werken met deze onafhankelijke besturingspartijen. Zij leveren tenslotte alleen besturingssystemen. Maar dit is het begin’, meent Willemsen. ‘Wat we nastreven is dat we met onze Smart Tooling een standaard neerzetten waarvan alle partijen enthousiast worden en deze navolgen.’ Standaardisering van bestandsformaten is een must om industry 4.0 tot ontwikkeling te brengen. Daar wil Wila aan bijdragen. 

 

Customized tooling

Nog een slimme ontwikkeling van Wila van twee jaar geleden is Tool Advisor. Deze stelt de eindgebruiker in staat online te bepalen welk kantpersgereedschap het meest optimaal geschikt is voor een specifiek buigvraagstuk en deze online te bestellen via de Wila webshop. Maar Tool Advisor komt vooral tot zijn recht bij niet-standaard kantpersgereedschap. ‘Kantpersgereedschap is altijd een compromis tussen belastbaarheid en buigvrijheid. Plaatdelen worden steeds complexer, er zitten steeds meer buigingen aan. In het verleden moest je je behelpen met de spullen die je had. Dan werd zo’n ontwerp vaak teruggeven aan de engineers met de opmerking: ‘Dat kunnen we niet maken’. Dat willen we tackelen en dan mag gereedschap geen bottleneck zijn’, meent Willemsen. ‘Je ziet dus dat je met je catalogus met standaard gereedschappen niet meer weg komt. En dat vraagt om vrijheid bij het definiëren van de gereedschappen. De vraag naar customized tooling is daardoor flink toegenomen’, weet Willemsen. ‘Met onze Tool Advisor kun je als eindgebruiker gewoon zelf je buigopgaaf beoordelen en dan krijg je een advies vanuit die software hoe het gereedschap eruit moet zien. Onze software kijkt dan of we dat ook kunnen maken. En na een aantal stappen te hebben doorlopen met de klant en het gewenste gereedschap is gedefinieerd, komt er een prijs en levertijd uit en kan de klant het bestellen via de webshop.’

‘Een sterk punt van Tool Advisor is dat deze 24/7 beschikbaar is. 90 procent van onze omzet is export en hebben daardoor met verschillende tijdzones te maken. Dan is het handig dat het altijd beschikbaar is’, vult Wensing aan.

Ook hier blijkt het gemak van Smart Tooling en de TIPS-infrastructuur. ‘De specificaties van standaard gereedschappen zijn vaak opgeslagen in de bibliotheek van elke kantbankbesturing. Maar dat geldt niet voor customized tooling’, weet Wensing. ‘Deze gegevens zul je dan handmatig of via een usb-stick moeten overbrengen in de kantbankbesturing. Maar eenvoudiger is het om dat gereedschap te scannen en de tooldata via Smart Tooling en de TIPS-infrastructuur over te brengen naar de kantbankbesturing.’
Met Smart Tooling heeft Wila een flinke inhaalslag gemaakt. In 1932 begonnen met een werktuigbouwkundige achtergrond is de gereedschappenproducent gegroeid naar een partij die tooling produceert maar ook heel goed begrijpt dat de informatieoverdracht van de tooling naar de kantbank cruciaal is.  

 

Wila, hal 11, stand A101