Eindhoven staat bol van de innovaties op het gebied van technologie en design. Denk aan Brainport Eindhoven, High Tech Campus Eindhoven en bedrijven als Philips, VDL en TomTom. In de documentaire ‘Curious Tom’ ontdekt de 11-jarige Tom allerlei technologieën en innovaties in de stad. Hij interviewt high tech helden en laat zich informeren en inspireren. De film is een initiatief van High Tech Campus Eindhoven.
Ingelou Stol, communicatiemanager van High Tech Campus Eindhoven, legt uit waarom er behoefte was aan deze film: ‘Onder meer Silicon Valley en Boston hebben hele toffe films om te laten zien wat er in die steden allemaal gebeurt op het gebied van high tech. Eindhoven is óók een mondiale technologische hotspot, die voor ons gevoel ook die schijnwerpers verdient.’
‘Curious Tom gaat niet alleen over de Campus. Ook over de TU/e, Strijp S en de binnenstad. Wij vinden dat we als regio sterk staan, juist omdat we samenwerken’ vult Hilde de Vocht, directeur Marketing & Communicatie aan.
Door de ogen van een kind
Wat volgens de makers bijzonder is aan de film, is dat deze is gemaakt door de ogen van een kind van elf. ‘Dat is zo ontwapenend’, zegt Stol. ‘Niet alleen voor de kijker, maar ook zeker voor de mensen die we hebben geinterviewd. Dat leverde hele verrassende en inspirerende gesprekken op. Onze high tech helden (zoals John Baekelmans van imec, Helen Kardan van TNO, Hans de Jong van Philips en Maarten Steinbuch van de TU/e) wilden hem echt enthousiast maken voor wat zij creëren.’