Nieuwe kansen op voormalig ADM-terrein Amsterdam

Het ontruimde ADM-terrein moet rond de zomervakantie in gebruik genomen zijn. Bedrijven staan in de rij om zich daar te vestigen, volgens Chidda Vastgoed. Na de ontruiming op 7 januari is de grote schoonmaak begonnen.

Damen Shiprepair Amsterdam, Braspenning en Koole Contractors praten nu weer verder over vestiging op het ADM-terrein. Door het kettingbeding is het uitsluitend bestemd voor de scheepsbouw. Na jarenlange leegstand van de ADM-werf kocht de Amsterdamse vastgoedhandelaar Bertus Lüske, Chidda Vastgoed, in 1997 het 43 hectare grote terrein voor circa 27 miljoen gulden. Vrij snel na de aankoop werd het terrein gekraakt. Het is nu net, na ruim 21 jaar pas ontruimd.

 

Grote schoonmaak

Jurgen Treffers, directeur van Koole Contractors is verheugd dat er nu na een paar jaar gewerkt wordt aan het ADM-terrein. ‘Wij zijn nu in overleg met de eigenaar van het terrein. Hij doet ook de woordvoering, hebben we afgesproken.’ Enkele jaren geleden werd er al een optie genomen door Koole Contractors. ‘Chidda Vastgoed is nu druk bezig het ADM-terrein op te ruimen’, vertelt woordvoerder Niels Kooijman van Chidda Vastgoed. ‘Het is een ongelofelijke bende met 3000 ton afval.’ 7 januari werd het gekraakte terrein ontruimd om eindelijk weer een scheepsbouwbestemming te krijgen. Op de dag van de ontruiming waren er nog zo’n zestig krakers. Inmiddels is gebleken dat het vastgoedbedrijf veel achterstallig onderhoud aan gebouwen en infrastructuur heeft in te halen. 

 

Tweeduizend oude autobanden, zelfgemaakte volle septictanks en talloze hutjes en bouwwerken, al met al lopen de kosten hoog op voor Chidda Vastgoed. Kooijman schat de saneringskosten op ruim 1 miljoen euro. Er is doorlopend bewaking, want insluipingen en koperdieven zijn aan de orde van de dag op het terrein. ‘Rond de zomervakantie is het terrein klaar en zijn de bedrijven er gevestigd.’ Koole Contractors, Braspenning en Damen Shiprepair Amsterdam waren al langer in onderhandeling. ‘De telefoon staat niet stil met nieuwe aanmeldingen, sinds de ontruiming’, vertelt Kooijman. ‘Koole heeft vijf hectare gehuurd, water en de lange steiger.’ Het contract is inmiddels opengebroken en wordt waarschijnlijk met twee hectare uitgebreid. 

 

Watergebonden activiteiten

Koole gaat aan de lange pier eigen schepen repareren en onderhouden en asbestsaneringen aan de pier uitvoeren. Op het water wordt hun drijvend materieel gestald. Ze zijn gespecialiseerd in het verwijderen van industriële objecten, wrakkenberging, maritieme en constructiewerkzaamheden. Met Braspenning zijn nog gesprekken gaande. Het bedrijf is gespecialiseerd in stralen en coaten van onder andere schepen en steigerbouw. Damen Shiprepair Amsterdam is wat genuanceerder over de plannen: ‘We gaan niet weg uit Amsterdam, het liefst blijven we op het oude NDSM-terrein in Amsterdam-Noord’, vertelt Tjeerd Schulting, directeur Damen Shiprepair Amsterdam en Niron Staal. De werf wordt evenals de Oranjewerf van Damen door woningbouw bedreigd. 

 

‘Woningbouw is voor de gemeenteraad een hoge prioriteit in Amsterdam, door de tekorten op de woningmarkt.’ Samen met Niron Staal en de Oranjewerf van Damen zijn ze gehuisvest in talloze gebouwen, met vier grote dokken, scheepshelling en een drijvend dok. ‘Het verhuizen om er huizen te bouwen is eigenlijk kapitaalvernietiging van honderd miljoen miljard euro’, zegt Schulting. ‘Naast het kijken naar het ADM-terrein kijken we ook naar het mogelijk overkappen van de dokken.’ Het drijvende dok is relatief simpel te verplaatsen, mits er gebaggerd wordt bij het ADM-terrein. De helling zou dan vervangen kunnen worden door een grote schepenlift zoals ze ook in Harlingen gebruiken. Voor Damen Shiprepair Amsterdam en Niron Staal ligt verhuizen veel moeilijker.  

 

Verhuizen kan alleen met steun van de gemeente Amsterdam en het Havenbedrijf. ‘We moeten ons echter afvragen of we het geld in de zakken van vastgoedmagnaten stoppen of dat we investeren in werkgelegenheid’, stelt Schulting hard. De Amsterdamse werf heeft het druk, op dit moment worden er achter elkaar twintig 135 meter lange riviercruiseschepen voor onderhoud gedokt, en met regelmaat komen er ook zee-cruiseschepen, binnenvaart en offshore. ‘We houden de optie ADM open voor als het niet anders kan, maar Amsterdam blijft en wil ons gelukkig ook niet kwijt.’ Damen Shiprepair Amsterdam verzorgt ook voor ruim duizend mensen werkgelegenheid.