Sarens onthulde eind 2018 in Gent de grootste kraan ter wereld, zowel qua grootte als qua capaciteit. De tot Big Carl gedoopte kraan heeft namelijk een maximaal lastmoment van 250.000 Tm, waarmee maar liefst 5.000 ton kan worden opgetild.
Zelfs bij een bereik van 100 meter is Big Carl nog steeds in staat om 2.000 ton op te tillen én te verplaatsen.Het meest unieke kenmerk van de SGC-250 is volgens Sarens het vermogen om dergelijk lasten te verplaatsen, volledig gemonteerd op locatie, van de ene hefpositie naar de andere. Dit is een kenmerk dat niet alleen nieuw is onder de vloot van Sarens kranen, maar ook een doorbraak betekent voor de gehele wereldwijde kraanindustrie. De kraan heeft twee sets wielen: één voor 360° zwenken en één voor langsverplaatsing. De tweede set is hydraulisch uitschuifbaar en wordt naar buiten geduwd wanneer de kraan moet langsrijden.
Aandrijvingen en besturing
De bijdrage van Rexroth aan het project van Sarens is aanzienlijk en omvat het complete aandrijf- en besturingsconcept. Vierenzestig A2FM hydraulische motoren worden gevoed door vier gesynchroniseerde zwenkaandrijvingen. Ondanks de gigantische afmetingen kan het zwenken echter tot een fractie van een graad nauwkeurig worden gepositioneerd.
De tien secundair gestuurde lieren voor de kraan en de giek kunnen zelfs tot een millimeter nauwkeurig gepositioneerd worden. Tegelijkertijd worden de hydraulische motoren gesynchroniseerd via een secundair gestuurd aandrijfsysteem met HNC100-SEK en XM22 motion controllers.
Zes containerverstuwingseenheden, elk met twee 280-kilowatt dieselmotoren en A4VSO axiale zuigerpompen, leveren het benodigde hydraulische vermogen. In totaal zijn er vijfentwintig Rexroth motion controllers voor aansturing van de verschillende kraandelen. De Rexroth master VPB (HMI en PLC) verzorgt centraal alle controle- en bewakingsfuncties voor de beweging en functionaliteit van deze gigantische kraan.
Verenigd Koninkrijk
De eerste klus van Big Carl is het transport van de zwaarste geprefabriceerde componenten bij de bouw van de kerncentrale van Hinkley Point C in het Verenigd Koninkrijk. De SGC-250 zal binnenkort naar zijn eerste project in het Verenigd Koninkrijk verhuizen en een sleutelrol spelen in de ondersteuning van de bouw van de kerncentrale – momenteel het grootste en meest complexe civieltechnische project in het Verenigd Koninkrijk.