Donkervoort ook voor niet-autoproducten

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Donkervoort Automobielen is voor het eerst in zijn geschiedenis begonnen met het produceren van koolstofvezelonderdelen voor niet-autoproducten.

Deze bedrijfsuitbreiding staat echter naast een nog grotere ontwikkeling. Donkervoort wordt binnen het door de Europese Unie gesponsorde SME2-project namelijk uitgedaagd om – in de komende twee jaar – een massaproductiemethode te ontwikkelen (tegen een concurrerende prijs) voor haar bekroonde en gepatenteerde EX-CORE koolstofvezelmateriaal.

 

Veelbelovend

Donkervoort ziet deze SME2-uitdaging als een veelbelovende zakelijke kans. In de eerste plaats omdat EX-Core enorm sterke en ongelooflijk lichtgewicht koolstofcomponenten creëert, gericht op gewichtsvermindering bij de massaproductie van elektrische auto’s, waarbij batterijen verantwoordelijk zijn voor een aanzienlijke gewichtstoename. Maar afgezien daarvan, als Donkervoort in staat is om de massaproductiemethode voor EX-Core te ontwikkelen, kunnen zich ook kansen voordoen in andere industrieën.

Het project gericht op EX-Core massaproductie bij Donkervoort komt direct voort uit het winnen – in 2018 – van de Europese innovatievergoeding in high-tech materialen en geavanceerde productietechnologieën. Het gaat hierbij om de volledig in eigen beheer ontwikkelde EX-Core single-shot koolstofvezelproductiemethode, die meerdere lagen koolstofvezel combineert met een speciaal uitgevonden schuimkern. 

 

Lichtgewicht

2018 is voor Donkervoort Automobielen sowieso een jaar geweest om te onthouden. Het vierde zijn 40e bedrijfsverjaardag en introduceerde zijn nieuwste en meest innovatieve auto tot nu toe: de Donkervoort GTO-40. Natuurlijk werd de EX-Core koolstofvezeltechnologie in de goed ontvangen GTO-40 voor het eerst op grote schaal gebruikt. Met gewichtsvermindering en verhoogde stijfheid als resultaat. Een belangrijke stap in de auto-industrie die – als het SME2-project succesvol gaat zijn – mogelijk ook de weg opent naar een aanzienlijke gewichtsvermindering van massa-geproduceerde elektrische auto’s.