EMAG Automation is al jaren een bekende machinebouwer op het vlak van laserlastechnologie. Omdat deze technologie steeds vaker wordt ingezet heeft het bedrijf zijn naam gewijzigd in EMAG LaserTec. Laserlassen vormt een onmisbaar onderdeel in zijn machines voor tandwielproductie.
De nieuwe naam past beter bij de focus van het werk en omdat het bedrijf marktkansen ziet voor hun geïntegreerde laserproductieoplossingen, die onder andere wordt gebruikt voor de productie van tandwielen in aandrijflijnen in de automotive.
Tandwielproductie
De tegenwoordige aandrijflijn is een steeds complexere taak voor ontwikkelaars. In de huidige automatische transmissies met koppelomvormer en transmissies met dubbele koppeling neemt het aantal tandwielstappen toe.
Tegelijkertijd worden hybride aandrijvingen en hulpsystemen ontwikkeld. Dit alles zorgt vooral voor extra componenten en dus extra gewicht, dat dan weer omlaag moet. Volgens EMAG Lasertec is laserlassen een onmisbaar onderdeel bij de moderne tandwielproductie geworden. Het maakt het mogelijk om componenten perfect op elkaar aan te sluiten. De onnodig zware en dure schroefverbindingen die in het verleden werden gebruikt, zijn dan niet langer nodig. Bovendien resulteert de combinatie van een gesmede en vervolgens machinaal bewerkte naaf en een gevormd plaatwerkdeel, in gewicht-geoptimaliseerde koppelingscomponenten. ‘In wezen verklaart dit het succes van onze technologie’, zegt Dr. Andreas Mootz, directeur van EMAG LaserTec.
Custom made
EMAG heeft inmiddels 160 custom made laserlassystemen in Heubach ontwikkeld en geleverd. Alle toonaangevende autofabrikanten werken met de zogeheten ELC wat staat voor EMAG Laser Cell voor de productie van versnellingen, differentiëlen, koppelingscomponenten, motor- en stuurcomponenten. Sinds enige tijd zijn deze ‘Customized Solutions’ veruit de omzetdrijvers van het bedrijf. Daarom positioneert het bedrijf zich meer dan ooit met een nieuwe naam in dit toepassingsgebied.
Het bedrijf verwacht dat laserlassystemen de komende jaren verder zullen groeien, zelfs buiten de ‘klassieke’ autoproductie. Zo werkt de producent momenteel aan de eerste ELC-machine voor de differentiaalversnelling van een vrachtwagen met een werkstukgewicht van meer dan 100 kg. Ook interessant zijn laserlassystemen die gebruikt worden bij de productie van rotorassen of differentiëlen in elektromotoren.