De zon schijnt nog steeds in de metaalmarkt

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

‘De economische signalen zijn niet meer zo positief als afgelopen jaar, maar we moeten elkaar natuurlijk geen depressie of recessie aanpraten. De vraag is nog steeds goed en onze klanten hebben nog goed te werken, maar het is allemaal wat minder overspannen dan het laatste kwartaal van 2018. Behalve aan de inkoopkant dan, maar daarover later meer’, aldus Erik Spikmans, MCB Nederland in zijn Vraag & Aanbod analyse over de staalmarkt.

‘De geluiden bij onze klanten wisselen: wat we in onze orderstroom zien, past bijvoorbeeld niet bij de soms wat behoudender geluiden die onze buitendienstmedewerkers aan tafel bij de klant horen. Het hollen en stilstaan is bij onze klanten wel voorbij, de processen zijn onder controle. Een jaar terug was iedereen heel druk, nu geldt dat alleen nog maar voor bepaalde sectoren en bepaalde klanten.
Bijvoorbeeld vanwege de Brexit: op korte termijn zie je dat metaalbedrijven vooruit gaan produceren, omdat ze de gevolgen van de Brexit niet vertrouwen. Grotere bedrijven eisen van hun leveranciers zelfs een backup-scenario voor de Brexit, bijvoorbeeld als er onderdelen uit het Verenigd Koninkrijk komen. Wij halen bij onze leveranciers daar ook de bestellingen naar voren.’

 

Ontwikkelingen aan de inkoopkant

‘Sommige leveranciers van stalen platen overwegen zich tijdelijk terug te trekken uit de markt, in de hoop later een betere prijs te krijgen. Als de automotive het beter deed, zou de prijs sowieso wel hoger zijn, maar we zien dat de autoverkopen in Europa in januari nog geen herstel vertonen. De dambreuk in Brazilië heeft de spotprijs van ijzererts enorm laten stijgen, maar dat heeft vooral effect op de korte termijn. Staalfabrieken hebben langetermijncontracten en het is dus maar de vraag of zij een significant hogere prijs gaan betalen.’

 

Aluminium en rvs

Volgens Spikmans wordt aluminium steeds meer gebruikt, steeds vaker ook omdat het 100 procent recyclebaar is. ‘Je ziet een opwaarts effect in de vraag. Ondanks dat de voorraden in Azië hoog zijn en de vraag uit de automotive tegenvalt, verwachten we een opwaarts effect in de prijs.’
‘De RVS-prijzen lijken nu definitief door het dieptepunt heen. De legeringstoeslag loopt alweer een tijdje gestaag op en bij een nog altijd goede vraag vanuit Europa lijkt een prijsstijging de komende maanden onvermijdelijk. De Europese RVS-fabrieken hebben afgelopen jaar veel last gehad van de importenstroom van materiaal, voornamelijk uit Azië. Tot nu toe bleken de importbeperkende maatregelen van de EU weinig effectief en het is nog maar de vraag hoe de nieuwe maatregelen, die deze maand zijn ingegaan, het komend jaar zullen uitwerken. ‘

‘De kassenbouw doet het goed tot nu toe. Daardoor trekt de projectmatige vraag naar stalen buis aan. Italiaanse producenten van stalen buizen roepen al een tijdje dat de prijs omhoog gaat, wat meestal leidt tot hamstergedrag. Het is altijd wel de vraag wie als eerste de prijzen zal laten stijgen. De rest zal daarna ongetwijfeld volgen.’
‘Als het positieve sentiment door de Brexit in elkaar klapt, hebben we als hele bedrijfskolom een probleem. Maar net als bij de millenniumbug zal het allemaal wel meevallen. Nederlanders kennende zien ze een bedreiging als een kans en wordt de Brexit misschien voor veel bedrijven wel een verdienmodel. Laten we ook dit gewoon positief bekijken.’

 

Erik Spikmans van MCB Nederland