Het gaat weer goed met de bouw. Er wordt meer gebouwd dan voor de crisis en orderportefeuilles bereiken recordhoogtes. Hiermee neemt echter niet alleen de omzet, maar ook het percentage faalkosten toe.
Faalkosten zijn volgens ABN AMRO ‘Alle kosten die gemaakt moeten worden om zaken te herstellen indien niet volgens de specificaties is geproduceerd of de kosten die gemaakt moeten worden om zaken aan te passen wanneer deze niet aan de klantverwachting voldoen.’ Bij faalkosten is er verspilling van zowel arbeid als materiaal, wat ondernemingen tijd en geld kost.
ABN AMRO onderzocht voor het rapport Verspilde moeite: over faalkosten in de bouwsector hoe bedrijven denken over faalkosten en hoe zij denken dat deze gereduceerd kunnen worden. Hiervoor werden 151 bedrijven ondervraagd. 39 procent van deze bedrijven schat hun faalkosten in op vijf procent of meer. Wanneer dit wordt doorgerekend voor de gehele bouw- en vastgoedsector, betekent dit een kostenpost van vijf miljard euro op een sectoromzet van ruim honderd miljard euro. Dit beperkt de winstmarges van veel bedrijven.
Hoogste faalkosten in de bouw
In de bouw blijken faalkosten hoger te liggen dan in andere sectoren. Volgens ABN AMRO komt dit door de vele verschillende partijen die betrokken zijn, de scheiding tussen ontwerp, uitvoering en beheer en het gegeven dat ieder project anders is. Faalkosten komen zowel in een hoog- als laagconjunctuur voor. Negentig procent van de bedrijven is zich bewust van deze kosten, waardoor het een bijna geaccepteerde inefficiëntie lijkt. Dat blijkt ook uit het feit dat ruim een kwart van de ondervraagden aangeeft dat het terugdringen van faalkosten geen prioriteit heeft binnen het bedrijf.
In onderstaande afbeeldingen heeft ABN AMRO per fase aangegeven waar faalkosten ontstaan:
Reductie faalkosten
ABN AMRO reikt in het rapport meerdere handvaten aan waarmee faalkosten gereduceerd kunnen worden. Zo zijn langdurige samenwerking en gestandaardiseerde processen cruciaal voor een kostenverlaging, maar is hier momenteel amper sprake van in de bouw. Goede communicatie en samenwerking kunnen ook bijdragen aan het terugdringen van fouten en de daarmee samenhangende kosten.
Petran van Heel, Sector Banker Bouw en Vastgoed bij ABN AMRO: ‘Meer tijd besteden aan de wensen en eisen van de opdrachtgever, een realistische planning en het tijdig in kaart brengen en bespreken van risico’s dragen bij aan lagere faalkosten . Procesoptimalisatie door partnerships en automatisering kan hierbij helpen. Door nu in te zetten op innovatie kunnen bouwbedrijven zorgen voor lagere faalkosten op langere termijn.’
Het complete rapport is in te zien op de website van ABN AMRO.