Over tien jaar wordt er volgens een ruime meerderheid van de aannemers B&U en installateurs meer gerenoveerd dan dat er nieuwbouw gepleegd wordt. Renovatie vraagt daarnaast om meer klantgerichtheid van de bouwbranche dan nieuwbouw.
Van de installateurs is maar liefst 86 procent het hiermee eens. Bij renovatieprojecten spelen consumenten bovendien een steeds grotere rol in het keuzeproces. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis dat is uitgevoerd door USP Marketing Consultancy onder aannemers uit de burgerlijke- en utiliteitsbouw en installateurs voor de Renovatie Monitor 2008.
De woningrenovatiemarkt is in opkomst. Door actuele trends als duurzaam bouwen, stedelijke herstructurering en de noodzaak tot energiebesparing is de verwachting dat het belang van deze markt alleen nog maar groter wordt.
Aannemers B&U en installateurs zijn het er over eens dat er over tien jaar meer gerenoveerd wordt dan dat er nieuwbouw gepleegd wordt. Bijna zes op de tien aannemers B&U denkt dat dit het geval zal zijn. Van de installateurs is 56 procent het (zeer) met de stelling eens. Eén op de vijf aannemers B&U denkt niet dat er over tien jaar meer gerenoveerd wordt dan dat er nieuwbouw gepleegd wordt.