Machinefabriek Boessenkool heeft recent een tweede unit – en de eerste buiten de Nederlandse grenzen – van de DeSpray afgeleverd en geplaatst. Met enkele van zijn medewerkers is Eelco Osse net terug uit het Amerikaanse Nevada.
Midden in de woestijn is de recyclingsunit voor spuitbussen geleverd bij een Amerikaanse afvalverwerker. ‘Nadat de machine is verscheept vanuit de haven in Rotterdam, moest er nog een behoorlijke tocht worden afgelegd. Dwars door de woestijn. In Amerika worden per jaar vijf miljard spuitbussen geproduceerd en gebruikt. Met deze Despray installatie kunnen hiervan slechts vier miljoen op jaarbasis worden gerecycled. Er zullen er dus zeker nog velen volgen.’
Met de bouw van de DeSpray is zes maanden gemoeid en de installatie kost rond de één miljoen euro. Osse: ‘Eindelijk komt er nu versnelling in de verkoop, we zijn al vanaf 2015 met de ontwikkeling van de DeSpray bezig. Samen met een compagnon uit Canada, hebben we toen dit systeem bedacht, geengineerd, ontwikkeld en gebouwd.’
De DeSpray is een container vol slimme technologieën die alle spuitbussen van haarlak, verf, deodorant en meer, voor honderd procent kan recyclen. ‘De bussen worden kapot geperst zonder een explosie te genereren. De nog aanwezige vloeistoffen of gassen worden onder hoge druk opgevangen en als reststromen apart opgeslagen. Deze afvalstoffen kunnen dan weer worden hergebruikt. Evenals het blik en/of metaal.’ De eerste unit, het prototype, is verkocht aan Suez Maastricht.
‘De kans is groot dat deze Amerikaanse afnemer er meer dan enkele honderden exemplaren gaat bestellen. Omgerekend betekent dit al snel honderden manjaren werk. Maar zover is het nog niet. De eerste is net afgeleverd.’ De productie doorlooptijd van de container met DeSpray is ongeveer zes maanden. ‘We kunnen ze ook parallel maken en produceren de machines natuurlijk zoveel mogelijk in onze eigen fabriek.’ Het idee is jaren geleden ontstaan samen met een Canadese compagnon. Uiteindelijk is alles in Almelo bedacht en ingericht.’
De Amerikaanse opdrachtgever heeft voor de eerste opdracht een bezoek gebracht aan de Osse Group. ‘Met drie man sterk hebben ze een paar jaar geleden het prototype zien werken en ze waren behoorlijk onder de indruk. Uiteindelijk heeft dit dus geleid tot de eerste machine voor de USA.’