Het Duitse staal- en industrieconcern ThyssenKrupp heeft last van de zwakke automarkt en internationale handelsspanningen. Slechte cijfers leiden tot een verlaagde winstprognose. ThyssenKrupp geeft aan dat een nieuwe strategie nodig is, waarbij mogelijk meerdere divisies worden afgestoten.
In de afgelopen drie kwartalen boekte ThyssenKrupp een verlies van 170 miljoen euro. Een jaar eerder werd er nog 229 miljoen euro winst geschreven. De omzet nam wel toe naar 31,2 miljard euro (een toename van één procent), dit kwam onder andere door een toename van het aantal orders.
De verwachtingen voor het gehele jaar zijn negatiever geworden, ThyssenKrupp verlaagde de winstprognose voor het gebroken boekjaar (tot eind september) van 1,1 tot 1,2 miljard euro naar 800 miljoen euro.
#Newtk
Met de term ‘newtk’duidt Guido Kerkhoff, CEO bij ThyssenKrupp, het nieuwe ThyssenKrupp aan.
‘Met het oog op de toenemende economische tegenwind zijn we tijdig van richting veranderd en zetten we de herstructurering van thyssenkrupp krachtig voort’, aldus Kerkhoff.
Het bedrijf baseert zich daarbij op drie basisprincipes: performance first, flexibel portfolio en efficiënte organisatie. Het verbeteren van de prestaties heeft prioriteit voor ThyssenKrupp, daarom heeft het bedrijf ook gekeken welke divisies momenteel niet concurrerend zijn. Zo vertegenwoordigen de divisies ‘veren en stabilisatoren’, ‘systeem engineering’ en ‘zware plaat’ momenteel vier procent van de omzet van ThyssenKrupp, terwijl ze verantwoordelijk zijn voor een kwart van de negatieve cashflow die wordt verwacht voor het lopende boekjaar. Een team experts zal onderzoeken of herstructurering mogelijk is, of dat verkoop nodig is.
Om de prestaties van het bedrijf te verbeteren, moeten er ook zesduizend banen verdwijnen, zoals eerder aangekondigd in mei. Dit omvat zo’n tweeduizend banen in de staaldivisie. ThyssenKrupp belooft voor het einde van het kalenderjaar meer details bekend te maken.