Het grote Nederlandse paviljoen op de Hannover Messe, met vele toeleveranciers uit ons land gaat, na jarenlang gepositioneerd te zijn geweest in hal 4, vanaf 2020 verhuizen naar hal 20.
De Hannover Messe heeft gekozen voor een nieuwe opzet van de beurs met een indeling op basis van zeven verschillende thema’s. Dit is besloten in nauw overleg met de Beirat waar namens de Metaalunie Richard Schuitema zitting in heeft. Er zijn meer Beiräte: elke deelbeurs heeft zijn eigen adviesgroep. De Hannover Messe heeft bewust gekozen voor de sprong naar voren: ‘veranderen als het kan en niet omdat het moet’, is het motto.
Publieksstromen
Zo is geconstateerd dat de publieksstromen onevenwichtig over het terrein waren verdeeld. De nieuwe indeling moet hier verbetering in brengen. Of beter gezegd, het publiek wordt beter verdeeld over het complex. Het is natuurlijk wel een wereldbeurs op technologievlak dus de bezoekers komen wel. Toch gaan ze bepaalde aandachtspunten veranderen en met andere thema’s invulling geven aan de beurs.
Afzetmarkt
‘Voor de exposanten betekent dit dat ze nu ook kunnen kiezen voor een locatie die past bij hun afzetmarkt en dat ze niet verplicht zijn in een hal te staan waarvan het thema overeenkomt met hun plaats in de keten. Bijvoorbeeld toeleveranciers aan de energiesector die nu een stand krijgen in de hallen voor Energy solutions, bij de eindgebruikers dus. Waar ze uiteindelijk naar toe willen is dat er meer ketenintegratie komt’, zegt Schuitema.
Vijf technieken
In de hallen voor Industrial parts and solutions zullen vijf technieken bijzondere aandacht krijgen. Dat zijn: lichter construeren, additieve manufacturing, oppervlaktetechnieken, materiaaltechnologie en verbindingstechnieken. ‘En voor deze segmenten worden de hallen gevuld met toeleveranciers, system suppliers en de OEM’ers. Vooral voor ondernemingen die in staat zijn complexe problemen voor hun klanten op te lossen, biedt de Hannover Messe kansen om stappen te zetten naar een meer internationaal klantenbestand.’
In hal 20 staat het Nederlandse collectief overigens samen met Zwitserland, Denemarken en Baden- Württenberg.
Partnerland
Elk jaar staat één land centraal tijdens ‘s werelds toonaangevendste vakbeurs voor de industrie. Het partnerland van Hannover Messe 2020 is Indonesië. Samenwerking, innovatie en de digitale transformatie van de industrie staan centraal in de Indonesische aanwezigheid. Het doel van het partnerland is om te netwerken en de handel en investeringen met partners van over de hele wereld te bevorderen.
De Hannover Messe 2020 wordt gehouden van 20 tot en met 24 april in Hannover, Duitsland.