Van het maken van een kop koffie, positioneren van zwaar gereedschap of het verplaatsen van onderdelen op de werkvloer. De mens wordt steeds vaker bijgestaan door robots in de assemblagefabriek van Ford in Keulen. De proef maakt deel uit van het onderzoek van Ford naar Industrie 4.0.
Ford vroeg meer dan 1000 productiemedewerkers om terugkoppeling bij het inventariseren van taken waarvoor de nieuwe robots het meest geschikt zouden zijn. Binnen twee jaar is er in nauwe samenwerking met het Duitse KUKA Roboter een robotprogramma ontwikkeld.
Ford heeft nu voor het eerst een team samenwerkende robots (cobots) ingezet die met de technici in Keulen zorgen voor een perfecte afwerking van elke Ford Fiesta die van de band rolt. De zes cobots werken een gechoreografeerd proces af om de hele carrosserie in 35 seconden glad te schuren. Het initiatief vervangt geen werknemers, maar stelt operators in staat zich te concentreren op complexere taken en de belasting te vermijden die gepaard gaat met het uitvoeren van herhalende taken.
De robots zijn één meter hoog en ze werken nauw samen met productiemedewerkers op twee werkstations. Medewerkers hoeven geen zware schokdemper en montagegereedschap meer te hanteren, maar kunnen in plaats daarvan de robot gebruiken om de schokdemper op te tillen en deze automatisch in de wielkast te plaatsen voordat ze op een knop drukken om de montage te voltooien. De co-bots zijn uitgerust met hightech sensoren en als er een arm of zelfs maar een vinger in de weg zit, worden ze meteen stopgezet om de veiligheid van medewerkers te garanderen.
Elke cobot is een UR10 van Universal Robots, de meest verkochte cobot ter wereld. Op de spuiterij van Ford zijn deze cobots uitgerust met een in 3D -geprinte, zachte, flexibele laag tussen de robotarm en het schuurpapier. Dankzij deze laag kan de cobot met dezelfde precisie en gevoel werken als een menselijke hand, wat Ford aantoont in onderstaande video:
Zelfrijdende robots
Met de komst van zelfrijdende auto’s is het geen vreemd idee dat er ook zelfrijdende robots getest worden bij Ford. Deze zelfrijdende robot heeft als bijnaam Survival, vanwege zijn vermogen om zich aan te passen aan de omgeving. De robot bevordert daarnaast de veiligheid op de werkvloer. Survival brengt onderdelen rond in een van de fabrieken van Ford en ontwijkt daarbij onvoorziene objecten. Hij ziet en past zijn route aan als er iets in de weg staat en stopt, als nodig.
De robot is volledig ontwikkelt door Ford-technici en het is de eerste van dit type die wordt gebruikt in een Europese fabriek van het bedrijf. De zelfrijdende robot maakt gebruik van LiDAR-technologie (Light Detection and Ranging) om zijn omgeving in beeld te brengen. Die technologie wordt ook toegepast in prototypen van automatische voertuigen van Ford.
Ford onderzoekt verdere toepassing van de cobots voor de fabrieken in Valencia en Craiova.