FTP-VIMAG: ‘Nederlandse maakindustrie moet behouden blijven’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

FPT-VIMAG wil samen met haar leden collectief op landelijk niveau verandering aanbrengen in het technisch onderwijs. De missie van de branchevereniging is het behoud van de Nederlandse Maakindustrie. Onderwijs en de aanwas van nieuwe technische vakmensen is een van de grote toekomstige uitdagingen.

‘Lesmateriaal, docenten en apparatuur zijn op veel ROC’s niet meer van deze tijd. Bovendien komt het lesmateriaal van commerciële uitgevers die over het algemeen veel minder verstand hebben van de hedendaagse productietechniek dan de leden van FPT-VIMAG. Uit onderzoek blijkt dat tachtig procent van onze leden meer wil bij dragen aan het onderwijs. Een goede invalshoek voor ons om daarmee aan de slag te gaan’, aldus Ramon Dooijewaard, directeur van FPT-VIMAG.

De branchevereniging heeft samenwerking gezocht met SBB. Er is al besloten om de opleiding verspaning om te dopen tot ‘Precisietechniek’. SBB informeert leerbedrijven en scholen en het onderwijs maakt aan de hand van de richtlijnen van SBB hun eigen lesmateriaal. En daar gaat het volgens Dooijewaard mis: ‘Omdat elke ROC zijn eigen lesmateriaal heeft, maar de examinatie centraal is geregeld, slaagt maar de helft van de studenten. We moeten dus als brancheorganisatie SBB bij de hand nemen en zorgen voor een overkoepelend lespakket. Daarom doen we beroep op onze leden.’

FPT-VIMAG is recent de vakgroep Precisietechniek gestart. In de vakgroep wordt, samen met SBB en de MBO raad gewerkt aan nieuw en modern lesmateriaal voor de verspaning. De vakgroepen plaatwerk, constructiewerk en lassen volgen later. ‘Waar we daarnaast onderzoek naar doen, is of we de hybride docent kunnen introduceren, waarbij onze leden een werknemer vrijmaken om bijvoorbeeld een dag in de week als gastdocent te willen optreden. Via FME kan FPT-VIMAG gebruik maken van een WBTO-subsidie om een vergoeding te realiseren voor een gastdocent. We hebben interessante ideeën ontwikkeld om het technische onderwijs op de laatste stand  van de techniek te brengen.’