Industriële robotmarkt groeit nog steeds, maar vertraagt

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De industriële robotica is al enige tijd een sterk groeigebied, maar de laatste tijd heeft ze te maken gehad met bepaalde tegenwind die deze groei heeft uitgedaagd. De vertragende wereldeconomie, de handelsoorlogen en de onzekerheid in de wereldwijde auto-industrie hebben allemaal bijgedragen aan een periode van tragere groei dan verwacht voor industriële robots. De daling van de productie van auto’s en smartphones speelt een belangrijke rol in deze neergang. Als grootste eindgebruikerssegment voor industriële robots – goed voor meer dan dertig procent van de omzet – had elke daling op dit gebied onvermijdelijk een domino-effect op de automatisering en de investeringen in robots.

Toch zijn er ook redenen om optimistisch te zijn, volgens onderzoeksbureau Interact Analysis. De lange termijn drijfveren, voor zowel industriële robots als voor automatisering als geheel, blijven zeer sterk. Verwacht wordt dat de groei in 2020 zal aantrekken en vervolgens verder zal versnellen in 2021 als gevolg van nieuwe industriële toepassingen, lagere prijzen en bredere gebruiksmogelijkheden. Uit het onderzoek blijkt dat de vraag zal groeien in nieuwe gebieden, zoals voedingsmiddelen, logistiek en verpakkingen. De penetratiegraad van robots die in deze sectoren worden gebruikt zal hiermee versnellen. De groei in deze sectoren kan de daling in de auto-industrie niet volledig compenseren, maar het is wel een reden tot optimisme voor de toekomst.

Een andere bijdrage aan de groei wordt geleverd door de opkomst van verschillende soorten robots. Industriële robots vormen nog steeds de grootste markt. Dat zal zo blijven, maar de verwachting is dat het groeitempo van collaboratieve en kleinere payload robots zal naar verwachting ook sterk stijgen. De prognose van Interact Analysis is bijzonder positief, met een verwachte groei van meer dan dertig procent voor zowel 2019 als 2020, met een CAGR-voorspelling van meer dan 27 procent tussen 2018 en 2023.

Routes naar de markt

Wat in de industriële robotmarkt opvalt, is de omschakeling in de wereldwijde productiebasis. Hoewel Japan de grootste producent van industriële robots blijft – met naar schatting 45 procent van de totale productie – is de productiecapaciteit en productie in China aanzienlijk toegenomen. Er is hier een combinatie van factoren zichtbaar.

Aan de ene kant zijn Chinese leveranciers op de markt gekomen met de productie van voornamelijk low-end, goedkope robots voor huishoudelijk gebruik. Anderzijds hebben de traditionele ‘grote vier’ in robotica – ABB, Fanuc, KUKA en Yaskawa – zwaar geïnvesteerd in R&D en productiefaciliteiten in China. Dit geeft hen toegang tot kansen in deze enorme markt en verbetert ook hun lokalisatie-inspanningen. Het heeft ook de bredere impact van prijsverlagingen in de hele industrie.

Interact Analysis heeft ook veranderingen vastgesteld in de bedrijfsmodellen rond de verkoop van industriële robots. Met name de mogelijkheden voor systeemintegratoren zijn enorm. Hoewel er een markt is voor directe verkoop – van leverancier tot eindgebruiker – is er een veel hogere groei van de verkoop waarbij systeemintegratoren en, in mindere mate, distributeurs betrokken zijn.

Robotapplicaties zijn doorgaans complex en vereisen een diepgaand inzicht in zowel de hardware- als software-elementen. Eindgebruikers hebben niet alleen de robothardware nodig, maar willen ook de voordelen van de gehele applicatie. Dit vereist deskundige middelen die eenvoudigweg niet gebruikelijk zijn, vandaar dat robotleveranciers meer geneigd zijn om samen te werken met gekwalificeerde systeemintegratoren om de druk op kapitaal, service en levertijden te delen.

Het Robot Ecosysteem

Dit sluit aan bij een breder inzicht, namelijk dat een robottoepassing veel meer inhoudt dan de hardware zelf. Robotleveranciers moeten nadenken over software en hoe ze bijvoorbeeld robots kunnen integreren in grote fabrieksecosystemen. Het zal niet voldoende zijn om alleen de hardware te leveren. Verwijzend naar de grote vier eerder genoemde organisaties; elk van deze organisaties zal de robot zien als onderdeel van een bredere oplossing die zij bieden en zal zich richten op het leveren van andere elementen zoals motoren, motoraandrijvingen, sensoren en PLC’s, bijvoorbeeld. Kleinere leveranciers, met name die welke zich richten op collaboratieve of kleine payloadrobots, zullen mogelijkheden vinden, maar dit zullen waarschijnlijk eerder stand-alone toepassingen zijn.