Het Verenigd Ondernemers Fonds (VOF) heeft samen met ondernemer Aart Koster metaalbedrijf Van Wijngaarden uit Houten overgenomen. Koster neemt het stokje over van Hennie van Wijngaarden, die op zoek naar opvolging het bedrijf ter overname aanbood.
Het is de tweede transactie van VOF in de maakindustrie. Eerder dit jaar investeerde het fonds in metaalproducent Drameco.
Van Wijngaarden uit Houten is een metaalbedrijf dat gespecialiseerd is in technisch hoogwaardige metaalproducten. De onderneming voert vrijwel alle metaalbewerkingsvormen uit in eigen huis. Van Wijngaarden bedient meer dan honderd klanten in circa zestig verschillende industrieën, zoals machinebouw, equipment, transport, voedingsindustrie en meubelindustrie. Het bedrijf heeft een omzet van circa vijf miljoen euro.
‘De strategie is om Van Wijngaarden toekomstbestendig te maken door continuïteit en waardegroei te realiseren,’ aldus Wilbert Hoevenaars, partner bij VOF. ‘Dit doen wij met ons Continuïteits Maximalisatie Programma, waarbij wij de onderneming onafhankelijk maken van de ondernemer. Wij beogen Operational Excellence en geven op deze wijze invulling aan de opvolgingsproblematiek bij Van Wijngaarden. Mislukte opvolging kost de Nederlandse economie veel geld en banen en de maakindustrie is voor ons land essentieel.’
Gedreven door interesse in techniek en technologie
Ondernemer Aart Koster heeft commerciële, operationele en algemene management posities bekleed bij multinationals en mkb-bedrijven met hoogwaardige technische (klant-specifieke) producten, projecten en diensten zoals CHL Netherlands, producent van radarsystemen in Katwijk.
Mogelijkheden voor verdere groei liggen op het gebied van Sales & Marketing. Koster: ‘Van Wijngaarden heeft een hechte vaste klantenbasis die we koesteren, maar kent geen professionele organisatie en structuur op het gebied van Sales & Marketing. Door de inbreng van een breed netwerk, kennis en ervaring kan de organisatie zich richten op de volgende groeifase.’ Daarnaast kan het bedrijf groeien door productiviteitsverhoging en doorlooptijdverkorting onder andere door verdere robotisering, maar ook door het toepassen van LEAN (niet harder maar slimmer werken).
Hennie van Wijngaarden blijft nauw betrokken en verbonden aan Van Wijngaarden als adviseur en ambassadeur. Voor hem was het met name van belang dat de naam gelijk bleef, omdat het bedrijf van oorsprong van zijn vader was. De keuze voor het Verenigd Ondernemers Fonds hing vooral samen met de langetermijnstrategie waar Van Wijngaarden zich goed in kon vinden.