1,1 miljoen Europese banen in de autosector staan op het spel vanwege de coronacrisis. Hierbij gaat het om medewerkers die rechtsreeks in dienst zijn van de automobielindustrie, de impact op de bredere toeleveringsketen is zelfs nog groter.
Dat blijkt uit gegevens van de ACEA, het Europese verbond van autofabrikanten. Doot het sluiten van fabrieken in heel Europa naar aanleiding van het coronavirus, zijn er nu al 1,2 miljoen minder motorvoertuigen geproduceerd. De gemiddelde stilleggingsduur bedraagt momenteel 16 werkdagen. Het is duidelijk dat de productieverliezen zullen toenemen als de stilleggingen worden verlengd of als extra fabrieken worden stilgelegd.
ACEA heeft twee interactieve kaarten gemaakt die de impact van het coronavirus op de automobielindustrie weergeven, zowel wat betreft het aantal getroffen medewerkers als het productieverlies in eenheden.
In totaal zijn er 2,6 miljoen directe arbeidsplaatsen in de automobielindustrie in de Euopese Unie, waarbij de voertuigfabrikanten 229 assemblage- en productiefabrieken in de hele regio hebben. De bredere autosector zorgt voor indirecte en directe werkgelegenheid voor 13,8 miljoen mensen in de Europese Unie.
‘Op dit moment is de voornaamste zorg van ACEA en al haar leden het beheersen van de onmiddellijke crisis in de auto-industrie, die in wezen abrupt tot stilstand is gekomen – iets wat de sector nog nooit eerder heeft meegemaakt’, aldus Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van ACEA.
‘Onze eerste prioriteit is het beschermen van de gezondheid en de werkgelegenheid van de bijna 14 miljoen Europeanen die direct of indirect in onze sector werken.’