Inflatie maakt mkb’ers in productie somber over winstverwachting

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

Mkb’ers in de productiesector zijn vrij somber over hun omzet en winstverwachting voor dit jaar. Dat blijkt uit de resultaten van het Exact MKB Barometer onderzoek

Foto: Exact

Zo verwacht 26 procent dat de omzet dit jaar zal afnemen en rekent veertien procent op een negatieve nettowinstmarge, waar de mkb-gemiddeldes respectievelijk twaalf procent en tien procent bedragen. Inflatie is de belangrijkste oorzaak van deze somberheid. Om bedrijfsdoelen te behalen investeert de sector voornamelijk in het introduceren van nieuwe producten, gevolgd door directe verkoop. 

‘Het is geen groot nieuws dat mkb’ers in productie gebukt gaan onder de huidige economische en geopolitieke omstandigheden. Maar de resultaten van het MKB Barometer onderzoek laten nu zien wat de werkelijke impact ervan is’, vertelt Chris Spaander, Senior Solution Marketing Specialist bij Exact‘Hoewel een meerderheid van de ondernemers (52%) een positieve nettowinstmarge verwacht, zien we ook dat maar liefst 76 procent van de mkb’ers in productie last heeft van de inflatie en de omzet hierdoor onder druk komt te staan. Zo laat 25 procent weten dat de verkopen als gevolg van verhoogde prijzen afnemen, geeft 35 procent aan prijzen niet of niet volledig te kunnen doorberekenen aan klanten en moet bijna een op de vijf (19%) de productie beperken vanwege van de inflatie.’ 

Inzetten in op productinnovatie

Om bedrijfsdoelen in 2023 te behalen zetten productiebedrijven met name in op productontwikkeling. Het is met 38 procent het populairste middel, gevolgd door het opzetten of uitbreiden van directe verkoopkanalen (30%), waardoor schakels in de keten worden overgeslagen. ‘De onderzoeksresultaten laten zien dat 21 procent van alle mkb bedrijven in de productiesector momenteel al aan directe verkoop doet’, vervolgt Chris. ’49 procent van de ondervraagden denkt erover na of heeft al concrete plannen om dit ook te gaan doen.’ 

Foto: Exact

Digitalisering heeft hoge prioriteit

Uit het MKB Barometer onderzoek blijkt verder dat de productiesector nog stappen te zetten heeft als het gaat om digitalisering. Zo laat 67 procent van de ondervraagden weten dat digitalisering van het bedrijf in 2023 een hoge prioriteit heeft. Kijken we nader naar digitalisering en data, dan zien we dat ruim de helft (54%) van productiebedrijven gelooft dat data-analyses tot betere zakelijke beslissingen leiden. ‘Maar slechts drie procent werkt momenteel datagedreven, wat veel minder is dan het mkb-gemiddelde van twaalf procent. 49 procent van de respondenten geeft aan dat data maar een beperkte rol in de organisatie spelen. Dat is zonde want datagedreven werken brengt veel voordelen met zich mee, zoals meer inzicht in je organisatie, waardoor je patronen kunt ontdekken en ontwikkelingen kunt voorspellen. Daar kun je op inspelen, wat tijd en kosten bespaart. Bovendien kun je als bedrijf beter onderbouwde beslissingen nemen’, aldus Chris. 

Nadruk op duurzame energie 

Voor het eerst werden respondenten van het MKB Barometer onderzoek gevraagd naar hun mening over verantwoord ondernemen. Met recht een hot topic, want bijna zeventig procent van de productiebedrijven geeft aan dat verantwoord ondernemen een belangrijke bedrijfsdoelstelling is. Bovendien geeft 43 procent aan vrijwel geheel gebruik te maken van duurzame energie en werkt negen procent volledig circulair. Ruim een derde van de ondervraagden, 34 procent, laat weten alleen gebruik te maken van eerlijke grondstoffen en halffabricaten.  

Het Exact MKB Barometer onderzoek wordt sinds 2014 tweejaarlijks uitgevoerd in Nederland en België. Naast overall rapporten zijn er ook sectorspecifieke resultaten beschikbaar voor de handel, productie, zakelijke dienstverlening, bouw en accountancy.      

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *