Smile & Squeeze 3: ‘Het duelleren kan beginnen’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De statuten voor de nieuwe bedrijven waren gereed, de handtekeningen werden gezet en daarmee was de scheiding een feit. Smile en Squeeze gingen hun nieuwe leven in, oprecht gemotiveerd om met volle overgave hun bedrijf tot een succes te maken. Helaas verliep de opstart voor Smile en Squeeze alles behalve eenvoudig.

Wat vooraf ging:

Aan het begin van de negentiger jaren komt een middelgroot familiebedrijf in de problemen als gevolg van de aanhoudende recessie. Twee broers, Smile en Squeeze, vormden al jaren de directie. Zij bezaten twee min of meer gelijke fabrieken. De spanningen tussen Smile en Squeeze liepen hoog op en eindigden in een niet te repareren breuk. Het enige dat nog uitkomst bood, was de splitsing van het bedrijf. Squeeze koos voor de logische linker helft van de fabriek en Smile kreeg de inspirerende rechter helft. Ook het personeel werd verdeeld, Squeeze koos voor de degelijke en berekenbare mensen. De groep die over bleef was duidelijk meer uitbundig en deze mensen gingen automatisch naar Smile.

Lees hier deel 2 van Smile & Squeeze

Voorbereiding

Smile en Squeeze hadden zich gedegen voorbereid op de start door zich af te vragen welke uitdagingen er nu op hen af zouden komen. Zij maakten ieder een lijstje met aandachtspunten. Hoe moesten ze aan geld komen? Hoe konden ze de boel rustig houden en konden ze voorkomen dat er medewerkers wegliepen? Hoe moesten ze de klanten behouden? Hoe konden ze alles verder laten produceren en konden ze kwaliteitsproblemen voor zijn? En hoe konden ze het beste ongelukken voorkomen? De twee broers waren ieder zelfverzekerd. Ze zagen geen beren op de weg. Met opgeheven hoofd gingen zij hun nieuwe leven tegemoet.

Wie komt sterker uit de crisis

Wie er uiteindelijk sterker uit de crisis zou komen leek voor de omgeving wel duidelijk. Squeeze stuurde op structuur, op duidelijkheid en zorgde ervoor dat alles was geregeld. Hij zou zeker overleven en er een groots bedrijf van maken. Smile was daarentegen de innovator en visionair en was niet herkenbaar als de prototype directeur. Hij leek geen gezag te hebben, waardoor mensen zich niet konden voorstellen dat hij succesvol zou kunnen zijn.

Volgende week donderdag deel 4 op vraagenaanbod.nl en in de nieuwsbrief.

Het laatste nieuws op het gebied van Safety/veiligeheid in uw mailbox? Meld u nu aan voor de Safety update!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *