Column Joachim Driessen: Iets verzonnen en dan?

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

De conclusie van mijn vorige column was dat als je echt wil innoveren je met je eindgebruiker moet praten over waar hij tegenaan loopt. Ik had beloofd in de volgende column in te gaan op het identificeren van het probleem naar een oplossing voor deze eindgebruiker. Bij deze.

Laat ik deze krant als voorbeeld gebruiken. Nu bestaat Vraag & Aanbod 125 jaar, maar een aantal jaren geleden had de krant het moeilijk. De grootste inkomsten van V&A komen van adverteerders. Die werden dan ook als de klant gezien en de klant was koning en keizer. Toen met lezers gepraat werd (de eindgebruiker), zagen die de krant als een advertentieblaadje. De redactie was ervoor om de achterkant van de advertenties vol te schrijven. Gevolg: de krant werd minder gelezen en adverteerders zagen het effect op hun verkoop teruglopen.

Het probleem was snel geïdentificeerd. V&A moest weer de toonaangevende krant voor de maakindustrie worden. Alleen dan wordt deze gelezen en dan zullen ook adverteerders tevreden zijn. Maar ‘hoe dan’?

V&A ging intensieve gesprekken voeren met haar lezers in de vorm van panels om te achterhalen waar de grootste zorgen van ondernemers zaten en hoe deze reageren als V&A daarover zou schrijven. Dus niet aan de eindgebruiker vragen wat hij of zij wil (dat weet ie namelijk niet), maar achterhalen waar de diepere drijfveren zitten. Met die kennis kan de redactie lezers raken.

Eén keer met eindgebruikers spreken is helaas niet genoeg. Het is een ongoing proces, waarbij vernieuwingen steeds bij eindgebruikers getest wordt. Ik durf de stelling aan dat dit voor ieder bedrijf van toepassing is. Probleem identificeren door gesprekken met eindgebruikers. Met je eigen team brainstormen hoe jouw bedrijf kan bijdragen aan een oplossing, met deze oplossing terug naar je eindgebruiker en kijken hoe die reageert. Opnieuw terug naar de tekentafel en weer aanpassen. Dit herhaal je net zo lang tot het probleem echt opgelost is. Met een duur woord heet dit Interaction Design Process (IxDF). En het werkt. Probeer het maar.

Joachim Driessen,

onafhankelijk adviseur

Reageren?

E-mail: redactie@vraagenaanbod.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *