In 2016 zette de Hoffmann Group de stijgende lijn, die in de tweede helft van 2015 was ingezet, stevig door. Het Duitse familiebedrijf is wereldwijd systeempartner voor kwaliteitsgereedschappen en realiseert in 2016 een omzet van ruim 1,2 miljard euro. ‘We zetten in op verdergaande digitalisering waarmee we onze eigen koers verder gaan uitrollen.’
Henry Blom, directeur Hoffmann Group Nederland en België voorziet bovendien een verschuiving van Industry 4.0 van de grotere bedrijven met zo’n 150 medewerkers of meer naar het industriële midden- en kleinbedrijf. ‘We zien dit nu al in de markt. Kijkend naar Nederland en België, Vlaanderen, hebben we afgelopen jaar een sterke groei in de omzet behaald. Dit heeft ook geresulteerd in het aantrekken van drie nieuwe medewerkers waarmee we nu op 76 fte’s zitten.’
De inzet van digitalisering laat zich vooral zien in het gebruik van de e-shop. In 2016 ligt het aandeel van al onze producten die online worden besteld op 46 procent. Dit is dus absoluut niet meer weg te denken. Maar digitalisering gaat veel verder binnen Hoffmann. Met bijvoorbeeld de Garant tool24 Smartline (vending machine). Dit is een slimme gereedschapskast online gekoppeld. ‘Het systeem houdt bij wat er is gebruikt en wanneer er nieuwe onderdelen moeten worden besteld. Ook biedt het de mogelijkheid om de registratie en verwerking van het herslijpen en coaten voor gereedschappen die bot zijn, vast te leggen. Dit gebeurt in onze eigen slijperij en coatingafdeling in Neurenberg, Duitsland.’
Direct contact
De Hoffmann Group staat kort op de markt. ‘Onze mensen hebben directe contacten met de eindgebruikers. Hierdoor krijgen we veel input voor nieuw te ontwikkelen tools. Deze worden vergaard tijdens internationale bijeenkomsten waar alle disciplines samen komen. We krijgen dan een goed inzicht in de behoeftes in de markt. Mocht dit gaan leiden tot een nieuwe tool, laten we deze ontwikkelen door onze specialisten in Duitsland. Bij de ontwikkeling werken we nauw samen met gerenommeerde instituten als bijvoorbeeld het Fraunhofer instituut.’
Tot en met schoenmaat
Binnen de Hoffmann Group wordt momenteel hard gewerkt aan het uitrollen van een nieuwe discipline, de persoonlijke beschermingsmiddelen, kortweg PBM. ‘In het derde kwartaal van 2017 gaan we hiermee van start. We hebben dan, net als in onze andere productgroepen, PBM-specialisten. Deze gaan bedrijven adviseren op het PBM-gebied. In onze e-shop bevinden zich dan op dat gebied circa 7.000 artikelen. En bedrijven kunnen via deze tool alle gegevens van de medewerkers vastleggen en bijhouden. Denk aan de kledingmaten, de omtrek van het hoofd, de schoenmaat. Door deze gegevens vast te leggen in het systeem ontstaat er een historie en kunnen nieuwe bestellingen simpel en snel worden ingevoerd.’
‘Zo zijn we steeds nadrukkelijker bezig om de ondernemer in de industriële wereld te ondersteunen. Gericht op het bieden van niet alleen toegevoegde waarde maar ook meerwaarde binnen de productieprocessen. Hiervoor zoeken we ook naar samenwerkingsverbanden met machineleveranciers. Zo hebben we recent een bewerkingsmachine van Hurco, de VMX 30i, geplaatst in Hengelo waarmee we samen met de klanten allerlei verspanende vraagstukken kunnen testen en beoordelen, klantspecifiek dus.’
Tot slot over de maakindustrie in Nederland in 2017. ‘We verwachten een markt die doorzet en zich positief ontwikkelt. De groei zit er in en deze zal gestaag doorgaan.’