‘Als je een blad papier kunt vouwen, dan kan je dat ook in plaatwerk.’ Directeur Guido Slump van Disselhorst Metaal zegt het gekscherend. De ondernemer weet precies welke rol plaatwerk in de toeleverketen inneemt. ‘Maar je moet het wél goed doen. Dan wordt je een onmisbaar onderdeel van de productiestroom van de klant.’
Het Raalter bedrijf maakt al tientallen jaren plaatwerk voor de machinebouw, carrosseriebouw, interieurbouw en landbouw. De activiteiten variëren van het maken en programmeren van een ontwerp tot het assembleren en monteren van halffabricaten, lasersnijden, ponsen, zetwerk, lassen en poedercoaten. De afgelopen vijf jaar maakte Disselhorst Metaal een gestage groei en transformatie door. Zo werd er achtereenvolgens onder meer geïnvesteerd in een poedercoatlijn, werden interne bedrijfsprocessen aangepakt, lasermachines en nieuwe kantbanken aangeschaft en is er uitgebreid met een nieuwe bedrijfshal. ‘De poedercoatlijn maakt ons echt bijzonder als toeleverancier. Soms konden we dingen niet uitbesteden, omdat de leverancier de kwaliteit niet aankon. Daar hebben we nu geen last meer van’, vertelt Slump. ‘2015 was echt een jaar van investeringen, vooral in laserlassen.’
Hoe was 2016?
Op de drempel van 2017 blikt Slump terug op een, in vergelijking met voorgaande jaren, relatief rustig jaar. ‘We hebben in 2016 even een pas op de plaats gemaakt, hoewel we nog steeds geïnvesteerd hebben in verdere automatisering, onder meer met offline programmering en offerteautomatisering. De focus ligt nu en aankomend jaar vooral op het verder verbeteren van de service.’ Daarmee doelt de directeur op engineering en verkoop, maar vooral logistieke serviceverlening. Dat betekent dat Disselhorst Metaal kleine voorraden halffabricaten aanhoudt voor klanten. ‘Zo kunnen we uit voorraad leveren en nemen we het voorraadbeheer uit handen van deze klanten, met commitment door middel van afnamegarantie. Dat wordt erg gewaardeerd.’
Retail
Een markt waarin Disselhorst Metaal de afgelopen jaren verder voet aan de grond heeft gekregen, is de retail. Plaatwerk voor winkelinrichtingen. ‘Als deze klanten een winkel openen, dan moet deze vaak in drie weken ingericht worden met displays, terwijl de doorlooptijd van sommige onderdelen soms zes weken is. Door een kleine voorraad aan te houden met subassemblages, kunnen we deze klantgroep snel beleveren.’ Productiebedrijven moeten gefocust zijn op reductie van verspilling, want die vind je terug in de prijs. Projectgebonden voorraadbeheer is een voorbeeld. Dit brengt echter een andere werkwijze met zich mee. Zo is er nu sprake van orderpicking in de lashal. Waar er voorheen vooral geproduceerd werd, liggen er nu vijf onderdelen voor displays voor de retail op voorraad. Met deze vijf onderdelen kan Disselhorst Metaal twaalf artikelen maken en dus op voorraad houden. Slump: ‘Je kunt het zien als bier. Met de vier hoofdingrediënten water, graan, hop en gist, kan je een eindeloze variëteit aan bieren maken. Dat kan in bepaalde mate voor plaatwerk ook, door submodules op voorraad te houden, waarmee we allerlei producten kunnen maken. Met een minimale inspanning een maximaal resultaat behalen.’ Het zijn de details die voor een plaatwerkbedrijf het verschil kunnen maken. Ook bij Slump. ‘Plaatwerk is echt een vrije markt; er is veel vraag en er zijn veel aanbieders, dus wordt er ook veel geshopt. Waardoor je een heel gezonde branche krijgt. Eigenlijk is het écht kapitalisme. We zijn concurrent, maar ook collega. Ik durf te stellen dat Nederland echt een heel goede plaatwerkindustrie heeft.’
Plaat vouwen
Disselhorst Metaal beschouwt zichzelf als een onderdeel van de productiestroom van de klant. ‘Als je vervolgens slimme totale plaatwerkproductie aanbiedt, dan ontstaan er vanzelf strategische partnerships. Voor het partnerbedrijf is het plaatwerk de buitenkant van het product. Je ziet dit plaatwerk, maar het is niet hun kerntechnologie. Voor ons wél’, schetst Slump. ‘De plaatwerksector kent een enorme automatisering. Zo ontstaan er kansen voor bedrijven als de onze. Als toeleverancier in plaatwerk zit je comfortabel in de piramide. Je bent als plaatbewerker geen bedreiging voor je klant. Ik zeg weleens: als je een blad papier kunt vouwen, dan kan je dat ook in metaalplaat. Maar je moet het wél goed doen!’ Dat goede ‘vouwen’ resulteert voor de Raalter onderneming, met zo’n 85 man in dienst, in een jaarlijkse omzetgroei van ongeveer 10 procent. In 2012 voorspelde Slump dat hij naar het niveau van 10 miljoen euro omzet wilde. ‘Van dat doel zitten we niet ver meer af. We hebben flinke stappen gemaakt.’ Waar Disselhorst Metaal de afgelopen jaren vooral van heeft geprofiteerd, is dat een aantal grote klanten strategische keuzes heeft gemaakt. Het inkopen van plaatwerk is daar een onderdeel van. ‘Zo vullen wij een technologisch gat in.’