Siemens Nederland en VDL Automated Vehicles lanceren dit najaar de tweede generatie van hun geautomatiseerd logistiek platform op basis van Automated Guided Vehicles (AGV’s) voor industriële bedrijven met gemengd verkeer op hun terrein.
VDL bouwt al jaren AGV’s voor toepassing in havengebieden. Sinds 2017 richt het bedrijf zich ook op kleinere AGV’s voor industriële bedrijven met zogeheten ‘gemengd verkeer’ op hun plant. Deze hybride vorm van geautomatiseerd en niet-geautomatiseerd vervoer wordt in de Europese markt steeds relevanter, vanwege de vele toepassingsmogelijkheden.
Met de tweede generatie AGV’s spelen VDL en Siemens in op actuele uitdagingen waar bedrijven mee te maken krijgen. De toenemende krapte op de arbeidsmarkt en het tekort aan chauffeurs is daar één van. De beschikbare chauffeurs kunnen meer de ‘outbound’ transporten uitvoeren, terwijl een automatisch voertuig – met een beschikbaarheid van 95% – de ritten op het terrein kan uitvoeren. Ook helpt het elektrisch vervoer bedrijven om hun energiedoelstellingen makkelijker te behalen en hun CO2-uitstoot te verlagen. Ook het aantal schades ligt lager, zo concludeerden de bedrijven uit eerdere pilots.
Siemens: van aandrijving naar digital twins
Siemens zorgt voor de aandrijving, automatisering en digitalisering, van de elektromotoren tot en met de visualisatiesoftware. De software bestaat uit geteste, gecertificeerde bouwstenen die kan worden ingezet voor diverse functionaliteiten in het voertuig. Het bedrijf levert ook de beveiligingsoplossingen.
Het systeem wordt eerst opgebouwd in een virtuele omgeving, een digital twin, waarin het logistieke proces wordt gesimuleerd. Zo kunnen in de omgeving rondlopende mensen worden gesimuleerd, kan de snelheid van het voertuig worden opgevoerd om een bepaalde performance te halen of worden laadpalen toegevoegd.