Column Joachim Driessen: Als werk erg privé wordt

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

Vroeger kwam een medewerker om een uur of half 9 en vertrok om een uur of 5. Ambiteuzelingen als ik zorgden dat ze voor de baas kwam achter hun bureau zaten en pas weggingen als deze vertrokken was.

Soms was er een project dat echt af moest, werden er pizza’s besteld en ging je ’s avonds nog een paar uurtjes door, maar als je naar huis ging en al het werk op een floppydisk was opgeslagen, was werk afgesloten. Klagen over je werkgever op de sportclub was geen probleem, niemand kende je baas daar.

Toen is niet meer, thuiswerk is heel gewoon, medewerkers hebben laptops en mobieltjes, waardoor kantoor en thuis in elkaar zijn overgevloeid. En klagen op de sportclub is vervangen door Facebook en Instagram. Het heeft vele voordelen. Onze productiviteit is spectaculair gestegen en met AI zal dat nog wel even doorgaan. Notulen van een vergadering zijn met een geluidsopname en ChatGPT in tien minuten gepiept.

Er zijn ook maren. Wat als een medewerker uw mobieltje gebruikt om complottheorieën te verspreiden? Uw medewerker plots in fora opduikt waarin corona of de Jodenvervolging ontkend wordt. Eén op de tien Nederlanders gelooft in complottheorieën, die werken dus gegarandeerd ook bij u. En wat als medewerkers opeens in beeld zijn op de A12 voor Extintion Rebellion?

Privé is opeens niet meer zo privé. Wat we niet willen is dat privé activiteiten je bedrijf schaden. De meesten snappen wel dat klagen over je werkgever op social media ‘not done’ is. Dat ook demonstreren en uitventen van controversiële ideeën op social media tot problemen kan leiden is minder duidelijk. Er zijn inmiddels een aantal ontslagzaken geweest, waarin de werkgever in het gelijk gesteld is. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar als het ten koste gaat van de reputatie van jou als werkgever zijn er grenzen.

Het werkt gelukkig ook andersom. Medewerkers als de beste promotors van je bedrijf: delen van goed nieuws en vacatures op LinkedIn helpt de beeldvorming van het bedrijf.

Joachim Driessen,

onafhankelijk adviseur

Reageren?

E-mail: redactie@vraagenaanbod.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *