Slim voorraadbeheer stuwt groei bij Intramat

Foto van: Jorine van Knippenberg
Geschreven door Jorine van Knippenberg

Intramat was negen jaar geleden nog een eenmanszaak toen Jan-Bart Oldenampsen het roer overnam. Sindsdien groeide de importeur van heftafels flink, met nu vijf vaste medewerkers en drie zzp’ers in dienst. En er is nog ruimte voor meer groei, zo blijkt op de stand van Intramat tijdens de Metavak.

Foto: Jorine van Knippenberg

Bezoekers van de beurs kan het niet zijn ontgaan, het gigantische spandoek op de stand van Intramat met als titel ‘Uitbreiding 2024/2025’. Genoeg aanleiding voor ondergetekende om een praatje te maken op de stand.

Oldenampsen vertelt vol enthousiasme over de recente ontwikkelingen binnen het bedrijf en de plannen voor de toekomst. ‘Voorheen zaten we in Wierden, afgelopen maart zijn we met het bedrijf verhuisd naar Vriezenveen. Het nieuwe pand is op de groei gekocht, vorige week hebben we de handtekening gezet voor nog eens vijfhonderd vierkante meter extra magazijn.’

‘We groeien vooral hard in de Benelux, maar de export loopt ook erg goed’, vertelt Oldenampsen. De Intralift heftafels zijn een hardloper en worden zowel standaard als op maat geleverd. Maar ook de verkoop van interne transportmiddelen floreert, een tak die werd gestart op basis van vraag vanuit de klant. Eigenlijk loopt het over het algemeen erg goed, concludeert Oldenampsen al lachend.

Groeiambities

Toch is er nog volop ruimte voor verdere groei, op verschillende vlakken. De groei van de fysieke locatie richt zich vooral op voorraadbeheer. Door meer voorraad te houden kan Intramat standaard modellen al de volgende dag bij de klant leveren. Geen ‘just in time’ dus. Een kostbare strategie, maar wel eentje die in coronatijd zijn vruchten afwierp. Veel mensen weten wel dat anticyclisch investeren slim is, maar het daadwerkelijk doen is een ander verhaal. Intramat besloot juist in de coronatijd met torenhoge containerprijzen voorraad naar Nederland te halen. Hierdoor kon Intramat bieden wat de concurrent niet had, waardoor het bedrijf de omzet zag groeien.

Een ander groeigebied is de online verkoop, waarbij het bedrijf zich richt op eindgebruikers. Hiervoor bouwt Intramat momenteel een webshop, deze moet eind dit jaar gereed zijn.

Succesfactor

Voor wie wat wil leren van het succes van Intramat heeft Oldenampsen een simpele tip: ‘Gewoon doorgaan.’ Ondernemen gaat altijd gepaard met risico’s, de kunst is om deze beheersbaar te houden. Wanneer ik de stand verlaat blijkt tijdens het groeten dat Oldenampsen mijn naam nog heeft onthouden. Wellicht ligt daarin ook wel deels het geheim van het succes. Hoe groot je ook groeit, de persoonlijke factor blijft van belang.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (1)