Posthumus krijgt meer vraag naar onderhoudsdiensten

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

Posthumus, distributeur van onder andere conventionele metaalbewerkingsmachines uit Drachten, ziet de innovatieve ontwikkelingen bij haar merken ietwat stagneren. ‘Dat komt door de slechte markt van het moment.’ Zelf ziet het in de huidige economische context een toenemende vraag naar onderhouds- en service diensten.

Het is niet al te best gesteld met de Europese economie. ‘Vooral in Duitsland en Italië is het slecht, terwijl ook de Amerikaanse markt door de verkiezingen op zijn gat ligt en ook dat is een belangrijke bestemming van onze leveranciers’, vertelt Dick Gerritsen, vertegenwoordiger van Posthumus, verdeler van metaalbewerkingsmachines uit Drachten, op de Metavakbeurs in Gorinchem. 

Alhoewel het bedrijf ook CNC-machines in zijn portfolio heeft, specialiseert het zich in de kleinere conventionele metaalbewerkingsmachines. Er wordt in de maakindustrie veel gesproken over automatisering, maar Gerritsen ziet een blijvend potentieel voor conventionele machines. ‘Onze klanten zijn zeer divers en in verschillende sectoren actief, maar velen hebben een bepaalde machine vaak sporadisch nodig. Dan is het niet logisch om een complexe, dure CNC-machine aan te schaffen’, legt hij uit. 

De merken van Posthumus Metaalbewerkingsmachines zijn vooral van machinebouwers uit Europa. Denk aan Momag, Marpol, Ercolina, Roccia, HM machinery en Bimak. De economische malaise in de maakindustrie vertaalt zich volgens Gerritsen in een beperkte ontwikkelingsdrang bij deze bedrijven. ‘Er zijn relatief weinig innovatieve ontwikkelingen op het moment’, ziet hij.  

Dick Gerritsen, vertegenwoordiger van Posthumus op de Metavak. (Foto: Jerom Rozendaal)

Ook bij Posthumus wordt de economische neergang gevoeld. ‘We zien de machineverkoop wat terugvallen, maar onze afdeling service en onderhoud heeft het dan weer drukker. Veel bedrijven stellen hun vervangingsinvestering uit en kloppen bij ons aan voor herstel of onderhoud’, vertelt Gerritsen.

Hij verklaart het succes van de onderhoudsdivisie ook door de kennis van het technisch personeel. ‘Veel collega’s hebben servicemonteurs in dienst en geen echte reparateurs. Als zij een oude, grote kotterbank zien, weten ze vaak geen raad. Wij kunnen daar wel mee uit de voeten.’ 

Mede door de gestegen vraag naar onderhoud, service en reparatie is het personeelsbestand van Posthumus toegenomen van twaalf medewerkers in 2023 tot vijftien dit jaar. ‘We hebben drie servicemedewerkers aangenomen’, vertelt Gerritsen. Behalve onderhoud en de verkoop van machines heeft het bedrijf ook nog een productielijn van eigen meetmachines.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *