Column Arjan Stoeten: Meer omzet

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

De cijfers spreken boekdelen: de vraag uit Duitsland daalt. En dan zijn er nog de aangekondigde importheffingen van Trump. Voor ondernemers in de maakindustrie is dit geen tijd om achterover te leunen. Maar wat kun je wél doen?

Tags:

Het antwoord ligt dichterbij dan je denkt: Vraag het je klant! Goede zakelijke relaties gaan verder dan een handdruk of een kwartaalrapport. Blijf oprecht betrokken. Laat zien dat je de klant begrijpt, luister actief, en wees er niet alleen wanneer er iets te halen valt. Het gaat om kleine gebaren die een groot effect hebben: een persoonlijke felicitatie, een onverwachte check-in om te vragen hoe een project loopt. Dit soort acties bouwen vertrouwen en maken je onvervangbaar.

In tijden van onzekerheid is de verleiding groot om concessies te doen: ‘meer voor minder’. Maar zwicht hier niet voor en leg helder uit waarom jij je tarief hanteert. Bespreek alternatieven: méér zekerheid in ruil voor langere contracten of grotere afnames, of – indien nodig – minder dienstverlening, maar nooit minder kwaliteit. Dit soort openheid schept duidelijkheid én respect.

Veel ondernemers willen meer tijd vrijmaken voor klanten, maar in de praktijk slokt de waan van de dag ze op. Maak het jezelf gemakkelijker door structuur aan te brengen: blokkeer tijd in je agenda voor klantcontact, automatiseer routinetaken, en zorg dat je team weet wat jij belangrijk vindt.

Daadkracht is niet hetzelfde als wilskracht; het zit in goed georganiseerde actie. Dalende vraag en internationale onzekerheid kunnen verlammend werken. Maar juist nu kun je het verschil maken. Investeer in relaties, wees duidelijk over je waarde, en werk systematisch aan nieuwe kansen. Wie nu bouwt aan vertrouwen, groeit straks harder als je de wind weer in de rug hebt.

Arjan Stoeten, CEO MYBusinessmedia

Reageren?

E-mail: redactie@vraagenaanbod.nl

Tags:

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *