Een soort bestelwagen voor het magazijn, dat is de gedachte achter het nieuwe trekkertje van Still, de Kanvan. Deze elektrische trekker kreeg een opklapbare palletvork en is dus inderdaad een beetje een manusje van alles. En voor het onderhoud – van alle trucks overigens – bedacht Still een nieuw concept: de online-X-module.
De nieuwe trekker is gebaseerd op de bestaande trekker Still CX-T en beschikt over een trekkracht van 4 ton. Hij kreeg bovendien een hefmast die is afgestemd op een maximale hoogte van circa 1,20 meter. Een veel voorkomende werkhoogte bij heftafels en werkbanken. De Kanvan heft lastgewichten tot 500 kg.
Het uit- en inklappen van de vork gebeurt elektrisch via de toetsen van de CockPit bedienunit. Dankzij een slimme combinatie van heffen en trekken kan door de inzet van de compacte en wendbare Kanvan bijvoorbeeld een extra stapelaar bij de diverse werkplekken vervallen. Ook is er geen extra truck nodig om zware lasten van de aanhangwagen(s) te nemen of juist op de wagen(s) te plaatsen.
De Online-X-Module
Een andere noviteit uit Hendrik Ido Ambacht is het op afstand bewaken van de bedrijfszekerheid van de magazijntrucks. De leverancier van mobiel intern transport denkt daarmee nog sneller in haar service te zijn, daar eventuele storingen online vastgesteld kunnen worden.
‘Wat tot nu toe als toekomstmuziek klonk, is inmiddels werkelijkheid. De magazijntrucks krijgen een online-X-module ingebouwd die in combinatie met GPRS in verbinding staat met een servicecentrum. De verantwoordelijke serviceafdeling heeft via het online-X-module inzicht in de besturing van de magazijntruck’, legt een Still-deskundige uit.
Via de online-X-module kunnen mogelijke storingen gedetecteerd worden. Door telefonisch contact met de truckoperator kunnen verschillende scenario’s doorgesproken worden en de storing verholpen. Mocht blijken dat er een onderdeel of elektronische componenten vervangen moeten worden, dan kan de servicemonteur gelijk op weg gaan naar de klant met uiteraard ‘de juiste spullen’ bij zich. ‘Ook dit is zeer tijdbesparend. En gaat het alleen om een software update, dan volstaat één druk op de knop. Online wordt dan de nieuwste versie gedownload’, aldus Still. Het bedrijf stelt op deze wijze de bedrijfszekerheid van de magazijntrucks zoveel mogelijk te kunnen garanderen zonder een servicemonteur op locatie weg te sturen. ‘Dit heeft buiten de tijdsbesparingen ook gunstige gevolgen voor het milieu’, besluit de woordvoerder.
Derde noviteit
Een derde noviteit is ook in de sfeer van de software. Still brengt namelijk versie 4.0 van het programma Optispeed uit dat speciaal geschreven is voor de combitrucks uit de MX-X serie. ‘Dankzij de vernieuwde soft- en hardware weten de hoogbouwtrucks nu ook precies waar ze zijn in het magazijn.’ Dat blijkt mogelijkheden te openen voor (semi-)automatische besturing en verkomt fouten en vergissingen. Alle combitrucks uit de MX-X serie van Still zijn standaard voorzien van de intelligente besturing Optispeed 3.0 voor een optimale regeling van de trucksnelheden. Daarnaast biedt Optispeed 3.1 een extra lastsensor op de vork voor extra beheersing van de zwenkvork, voegt versie 3.2 daar nauwkeurige gewichtsherkenning aan toe en regelt de bijbehorende trucksnelheden in de verschillende rijrichtingen. Versie Optispeed 3.3 houdt op basis van het nauwkeurige lastgewicht ook de mastbewegingen in verticale richting in de gaten. Maar met Optispeed 4.0 krijgt de truck ook een on board navigatiesysteem, waarmee hij nauwkeurig zijn positie in het magazijn bepaalt. Door deze kennis te koppelen aan het WMS kun je eenvoudig de truck naar de juiste locatie dirigeren. De chauffeur bedient de rij- en heffuncties, de truck stopt automatisch op de juiste locatie.