De eerste industriële vakbeurs in 2009 vindt van 20 tot en met 22 januari plaats in Evenementenhal Gorinchem. Drie dagen is er de Technisch Industriële Vakbeurs (TIV) waarin ook de aandrijftechniek, besturingen en elektronica (de eerder zogeheten A, B en E Vakdagen) zijn geïntegreerd.
Zo’n eerste vakbeurs in 2009 is ook altijd een mooie graadmeter voor hoe het gaat in de diverse industriële markten. En kijkend naar het aantal deelnemers aan deze derde editie in Evenementenhal Gorinchem van TIV dat uitkomt op 230 is dit in elk geval een uitermate positief signaal. In 2008 trok deze beurs op dezelfde locatie 199 deelnemers. Een plus van ruim vijftien procent is een zeer behoorlijke score.
A, B en E Vakdagen
Het integreren van de A, B en E Vakdagen wordt als zeer positief ervaren. Reden hiervoor is dat de A, B en E bedrijven zich beter ‘voelen’ als ze omringd zijn door andere marktsegmenten waarvoor ze een toeleverende functie hebben. Tijdens voorgaande vakbeurzen werden de deelnemers bij elkaar in een hal geplaatst. Hierdoor ontstond een gevoel van ‘vissen is dezelfde vijver’. Nu, door de integratie en verdeling over de TIV, is er door de beursorganisatie een prima oplossing gevonden.
Graadmeter
Navraag bij de beursorganisatie leert dat een behoorlijk aantal standhouders in de laatste twee maanden van 2008 en de eerste weken van 2009 zich hebben aangemeld voor standruimte. Hier wordt dus – in deze economisch minder florissante periode – niet of in elk geval nauwelijks op bezuinigd. En dat is goed. Het is goed om je als bedrijf te laten zien, het is goed om juist nu contacten te leggen met collega-bedrijven. Het is goed om nu de klanten te laten zien waar je als onderneming mee bezig bent. Actief, innovatief en meedenkend.
Kredietcrisis
‘Of we iets merken van de kredietcrisis? Niet echt’, lacht Metselaar. ‘Uiteindelijk hebben we meer standhouders dan vorig jaar. Dus dat valt mee. Of het moet al zijn dat juist nu meer bedrijven zich, in een dalende economie, willen presenteren. TIV Gorinchem is daarvoor natuurlijk een heel goed middel. En betaalbaar bovendien.’ Ook wijst ze nog graag even, behalve op het fullservice concept qua horeca, op de uitnodigingenservice. ‘Wij versturen namens de deelnemende bedrijven uitnodigingen naar potentiële bezoekers. Eerder gingen al ruim 45.000 uitnodigingen de deur uit, maar ik heb er uiteindelijk nog eens twintigduizend extra laten drukken en versturen.’ Kortom: er is niets wat een succesvolle beurs, als aftrap van 2009, in de weg zal staan, zo meent Metselaar met zekerheid te kunnen stellen. ‘De locatie is perfect – pal aan de A15 -, we hebben een interessant en (nog) groter deelnemersveld en heel veel uitnodigingen verstuurd. Kortom: we gaan knallen!’