Turkije is een kansrijk land voor Nederlandse ondernemers. Het is een relatief groot land met een jonge bevolking en een zeer aantrekkelijk afzet- en productiegebied. Toch lopen ondernemers in Turkije tegen een aantal obstakels aan, zoals cultuurverschillen. Dit blijkt uit de studie ‘Kansrijk Turkije’ van het ING Economisch Bureau die vorige week in bijzijn van de Turkse ambassadeur werd gepresenteerd op de bijeenkomst ‘Marktkansen in Turkije’ in ING House.
Bijna de helft van de Nederlandse ondernemers met activiteiten in Turkije is deze aangegaan vanwege de goede afzetmogelijkheden. Daarnaast is het een aantrekkelijk productiegebied. Turkije kan hierbij in twee gebieden worden opgedeeld. Enerzijds zijn er grootstedelijke gebieden waar de levensstandaard al decennia relatief hoog is. De opkomst van de middenklasse aldaar, alsmede de relatief jonge bevolking, zorgen voor een aantrekkelijke afzetmarkt voor een breed pallet aan bedrijven. Aan de andere kant is in grote delen van het land de welvaart achtergebleven. Deze gebieden kenmerken zich steeds meer als aantrekkelijk productiegebied. De arbeidskosten, de kosten voor gebouwen, grond en ondersteunende diensten liggen hier gemiddeld onder het niveau van veel Oost-Europese landen.
Knelpunten
De meeste problemen die Nederlandse ondernemers tegenkomen, hebben te maken met de cultuurverschillen. Formele zakelijke netwerken bestaan nauwelijks, maar zonder partners is het ook moeilijk zakendoen. Een schare bevriende ondernemers, politici en dergelijke vergroten dan ook het slagingspercentage van Turkse activiteiten. Daar komt bij dat een succesvol ondernemer zich constant aanpast aan zijn omgeving en tegen verrassingen bestand is. Ook worden de wet- en regelgeving, net als de bureaucratie, door de Nederlandse ondernemers als probleem ervaren. Verder kent Turkije een grote informele arbeidsmarkt. Bij bedrijfsovernames moet een Nederlandse ondernemer daar op verdacht zijn, want zwartwerkers in dienst hebben, is strafbaar.
Turkije Jaar
Fenedex, FME-CWM en ING organiseren in 2009 het ‘Turkije Jaar’ met als doel de economische relaties tussen Nederland en Turkije te versterken en de kansen voor zakendoen in Turkije beter voor het voetlicht te brengen. In acht bijeenkomsten delen de organisaties hun specifieke kennis met ondernemend Nederland en helpen zij de bedrijven om hun netwerk op te bouwen en uit te breiden.