Wereldwijd bevindt de auto-industrie zich in de grootste crisis ooit. Uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants blijkt dat de inkomsten van de toeleveranciers met twintig tot veertig procent gedaald zijn.
Toeleveranciers met prestaties op of onder het industriegemiddelde, zullen alle zeilen bij moeten zetten. Bijvoorbeeld door korte termijn liquiditeit te waarborgen en het kostenniveau van de operationele processen sterk te reduceren. Goed presterende concurrenten hebben daarentegen mogelijkheden om marktaandeel te vergroten en noodlijdende concurrenten over te nemen, aldus Roland Berger.
Winst
Na de goede prestaties in 2007 en de eerste helft van 2008 staat de winstgevendheid van toeleveranciers in de auto-industrie zwaar onder druk. ‘De marge is in 2008 teruggezakt naar 3% (2007: 5,4%) en komt naar verwachting uit op een historisch dieptepunt van rond de 0% in 2009.’ Als gevolg hiervan krijgen toeleveranciers te maken met urgente liquiditeitsproblemen en kan niet meer aan betalingsverplichtingen worden voldaan. ‘Door de huidige financiële crisis wordt dit echter niet meer opgelost met geldinjecties uit de financiële markten,’ licht René Seyger, lid van het management team van Roland Berger, toe. Roland Berger verwacht dat de markt pas in 2012/2013 hersteld is naar het niveau van 2007.
Oorzaken
Roland Berger onderscheidt drie oorzaken voor de huidige problematiek. In 2008 is, gedreven door een desastreus laatste kwartaal, de verkoop van personenauto’s wereldwijd met drie procent gedaald, waarbij de hardste klappen vielen in traditionele markten (VS, Europa en Japan) met volumedalingen van twintig tot dertig procent. Naast het instorten van de gehele markt door de kredietcrisis en de mondiale recessie, is specifiek het dure segment met hoge marges ingezakt als gevolg van de klimaatdiscussie en de veranderende consumentenbehoeften. Zoals Roland Berger al in 2006 voorspelde, hebben de kleine, goedkopere auto’s juist aan marktaandeel gewonnen. Illustratief zijn de prestaties van Chrysler: het automerk verkocht in 2008 maar liefst 25 procent minder dan in 2007. Tenslotte is de vrachtwagenmarkt ineen gestort (met dalingen tot 70 procent) door terugvallende wereldhandel en financieringsproblemen van transportbedrijven.
Maatregelen
Bovenaan de agenda van toeleveranciers voor 2009 prijken twee cruciale onderwerpen: waarborgen van korte termijn liquiditeit en reductie van het kostenniveau van de operationele processen. Roland Berger biedt toeleveranciers hiervoor concrete handvatten. ‘Allereerst dienen de prestaties in het beheer van korte termijn liquiditeit op het niveau te worden gebracht van de top van de toeleverindustrie. Dit betekent ondermeer strakker beheer van werkkapitaal, vermindering van het aantal dagen voorraad dat wordt aangehouden en vermindering van de noodzakelijke kapitaaluitgaven’, legt Seyger uit. Daarnaast is herstructurering van operationele processen nodig, met als voornaamste doel om het kostenniveau terug te brengen. Belangrijke prestatie-indicatoren op dit gebied zijn het percentage overheadkosten en het percentage R&D uitgaven. ‘Bestaande herstructureringsprogramma’s dienen daarom ook tegen het licht te worden gehouden’, aldus Seyger.
Mogelijkheden
Voor gezonde, goed presterende toeleveranciers ziet Roland Berger juist nu strategische kansen. Dit betekent dat de toeleveranciers zichzelf weer op de kaart moeten zetten en actief op zoek moeten gaan naar overnamedoelen. ‘De huidige crisis werkt als katalysator voor de reeds ingezette golf van consolidatie in de internationale auto-industrie en biedt hierdoor ook mogelijkheden’, benadrukt Seyger. ‘Toeleveranciers die wel goed presteren kunnen marktaandeel vergroten, noodlijdende concurrenten inlijven en zodoende nieuwe groeistrategieën inzetten.’
Over het onderzoek
Tussen 2000 en 2009 onderzocht Roland Berger Strategy Consultants in samenwerking met investeerdersbank Rothschild, de mondiale economische trends met betrekking tot toeleveranciers in de auto-industrie. Zij identificeerde aanvullend de strategische patronen van succesvolle organisaties. Hiervoor analyseerde Roland Berger onder meer de financiële en operationele gegevens van ongeveer vierhonderd toeleveranciers uit de auto-industrie.
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau, met ruim 2.100 medewerkers in 36 kantoren, verspreid over 25 landen in de wereld. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs en wereldwijd tot de top-5. Roland Berger werd in 1967 in München opgericht en in 2002 opende zij haar Nederlandse kantoor. Sinds deze oprichting groeide de Nederlandse vestiging naar meer dan zeventig medewerkers actief in de Nederlandse markt. Zie ook https://www.rolandberger.nl.