MateriO zegt het onafhankelijke informatiecentrum voor innovatieve materialen te zijn. Eén van de activiteiten is het boek Materiology. ‘Aan deze ‘materialenbijbel’ is twee jaar gewerkt,’ vertelt Karen Sprengers van MateriO Belgium.
MateriO houdt kantoor in Brussel en heeft een showroom in het Antwerpse Designcenter de Winkelhaak. MateriO is ambitieus en wil dit concept over de hele wereld uitrollen. Vooralsnog zijn er bureaus in Parijs, waar het concept in 2001 werd geïntroduceerd, Barcelona en er wordt gewerkt aan een bureau in Tsjechië.
Showroom
In de showroom in Antwerpen vindt men een uitgebreide bibliotheek met stalen van innovatieve materialen. De bibliotheek heeft tien productfamilies: hout, kunststof en rubber, composieten, textiel, metaal, glas, keramische materialen, steen en beton, papier en karton. Niet alleen kan men er zo’n duizendtal monsters bekijken en betasten. Elk staal heeft een eigen code waarmee het materiaal te traceren is naar zijn producenten en leveranciers via de website/database van MateriO.
Die database – goed voor 15.000 materialenfiches en een 4.000 producenten – moet een inspiratietool zijn voor ontwerpers die het materiaal via verschillende zoekpaden en selectiecriteria kunnen ontginnen. Er kan gezocht worden op materiaalsoort maar ook op vorm -plaat, paneel, tube, rol, gel, pasta, weefsel,…- rigiditeit, technische eigenschappen -densiteit, water/brand/UV-bestandheid en ecologische kenmerken- uitzicht, transparantie, tactiele kenmerken.
Er wordt gemikt op ontwerpers maar ook op architecten, designers, stylisten, studiebureaus, researchers, studenten, marketeers. MateriO ontwikkelt verschillende diensten. Er zijn tijdschriften en nieuwsbrieven, er komt een fototeek. De organisatie richt seminaries in, zoals de MateriO matinée-sessies waarop onlangs Bekaert zijn vederlichte aluminiumschuim voorstelde.