De vervoerders- en verladersorganisaties TLN en EVO reageren met instemming op het besluit van de Europese Commissie om vrije cabotage voor vrachtauto’s binnen de Benelux toe te blijven staan. Honderden bedrijven in de grensstreek zijn hierdoor verlost van een serieus probleem.
Bovendien erkent de Europese Commissie hiermee langlopende afspraken tussen de drie Benelux-landen. Recentelijk stelde België voor om de cabotage te beperken. Overheid en bedrijfsleven wisten in korte tijd gelukkig een ommezwaai van 180 graden te bewerkstelligen. TLN en EVO prijzen minister Eurlings dan ook voor zijn snelle actie op dit dossier.
Binnen de Benelux is al jarenlang sprake van vrije cabotage (nationaal vervoer door een buitenlandse transporteur). Nederlandse transporteurs zijn zeer actief in dit segment. Echter, Europese regelgeving maakt voor de meeste landen binnen de Unie begin 2010 een eind aan die mogelijkheid. België wilde op die maatregelen vooruit lopen en de grenzen per 1 mei sluiten voor buitenlandse vervoerders. TLN en EVO beriepen zich met succes op eerder gemaakte afspraken. Die golden al voordat er sprake was van cabotage in de EU.
Vrije cabotage heeft verschillende voordelen. Het vermindert het aantal ritten met lege vrachtauto’s en leidt zo tot minder files en minder CO2-uitstoot. Bovendien hebben opdrachtgevers hierdoor een bredere keuzevrijheid van vervoer.