Sinds juni 2007 werken alle 25 orderpickers van Würth Belux met Voice, een spraakgestuurd systeem van Vocollect voor het samenstellen van bestellingen en voor het opslaan van binnenkomende artikelen. Hierdoor is het logistieke proces bij Würth inmiddels flink verbeterd.
Het magazijn van Würth, met een oppervlakte van 10.000 vierkante meter, is ingedeeld in zeventien zones die met elkaar verbonden zijn door een transportband. Zowel de lege verzenddozen als de gevulde replenishmentdozen lopen kriskras door elkaar over de transportband. Wanneer een orderpicker een doosnummer oproept, krijgt hij of zij via de hoofdtelefoon instructies binnen. De orderpicker bevestigt de juiste locatie aan de hand van check digits en de te picken hoeveelheid per klant. Zo worden veel mogelijke pickfouten voorkomen. Daarna wordt hij of zij naar een volgende locatie gestuurd. ‘Het voordeel is dat je al onderweg bent naar een volgende locatie wanneer je een volgende instructie hoort. Je verliest geen tijd door telkens te stoppen om te lezen wat de volgende locatie of hoeveelheid is’, zegt logistiek manager bij Würth Belux, Michel Mondelaers. Wanneer een bestelling compleet is, gaat de doos als laatste controle over een weegschaal. ‘Het computersysteem kent de omvang en het gewicht van elk artikel in het magazijn. Op die manier kan het volume van elke bestelling op voorhand berekend worden en weten we nadien of de bestelling klopt. Indien er een te groot verschil is tussen beide gewichten, wordt de doos opnieuw gecontroleerd.’
Productiviteit
Al snel na de overstap naar Voice stelde Würth Belux vast dat de pickkwaliteit gestaag verbeterde. De foutenlast daalde vrijwel onmiddellijk met maar liefst 70 procent. Ook de productiviteit is het afgelopen jaar met 10 tot 20 procent toegenomen. Dankzij Voice werken de pickers namelijk handenvrij en kunnen ze zich nog beter concentreren op hun eigenlijke taak.